Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
KÉSŐBBI ISKOLAKEZDÉS

Óraátállítás

Kedvező hatással van a dkok jóllétére, ha reggel valamivel később kezdődik a tanítás. Az elmúlt években sokszor előkerült feltételezést most egy olyan kísérletben támasztották alá, melyben nem a tanulók érdemjegyeit, hanem általános közérzetüket és mentális állapotukat vizsgálták. Ráadásul egy olyan, a keleti kultúrához tartozó közösségben, ahol a gyerekek gyakran áldozzák fel alvásidejük egy részét a dolgozatok sikeréért. A kísérleti programba egy szingapúri lányiskola 375 tanulóját vonták be, a 7–10. osztályos dkoknak az országban általános fél 8 helyett 8 óra 15 perckor kezdődött a tanítás. A kutatók még a módosítás bevezetése előtt feljegyeztették az alanyokkal az ágyba kerülésük idejét, napi alvásmennyiségüket, valamint vizsgálták napközbeni éberségüket, illetve a közérzetükre vonatkozó informáckat (hangulatukat és a depresszív tüneteiket). Majd a 45 perces késleltetés életbeléptetése után egy és kilenc hónappal ismét megvizsgálták a tanulókat e szempontok alapján. Az eredmények már az első hónap után biztatóak voltak. A dkok átlagosan 9 perccel később kerültek ágyba esténként, reggel viszont a korábbinál 32 perccel később ébredtek, tehát 23 perccel többet tudtak alvásra fordítani. Jelentősen megnőtt azok száma, akik hétköznaponként a korosztály számára szükséges legalább 8 órát alvással tudták tölteni. Míg a fél 8-as iskolakezdés időszakában a dkok 6,9 százalékára volt ez jellemző, a kísérlet végére már 16 százalékos volt az ilyen tanulók aránya. A Sleep című szaklapban közöltek szerint a később kezdő dkok nemcsak többet, de jobban is aludtak, éberebbek lettek, és a közérzetük is javult.