Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
INTERNETES HIRDETÉSEK

Látási viszonyok

Elkészült a szoftver, amely „ránézésre” nagy biztonsággal megmondja egy internetes hirdetésről, hogy felfigyelnek-e majd rá a weboldal látogatói – állítják saját fejlesztésükről a berlini EyeQuant szakemberei. A cég alapvetően azzal foglalkozik, hogy az emberi szemmozgás gépi lekövetésével és kielemzésével értékel online felületeket. Erre a módszerre építve hozták létre Ad Visibility Score nevű programjukat. A rendszer alapjainak megalkotásához 500 emberrel nézették végig egy nagyobb bannergyűjtemény elemeit, és közben folyamatosan monitorozták észlelésüket, reakcióikat. Szemmozgásuk alapján a szakemberek képesek voltak meghatározni, hogy melyik hirdetés keltette fel a figyelmüket, és melyik nem. Az újdonság abban rejlik, hogy a tesztalanyok akaratlan „véleménynyilvánítása” alapján minden hirdetést besoroltak egy 0-tól 100-ig tartó skálán, majd az így létrehozott adatbázist arra használták, hogy a korábban több mill képpel trenírozott szoftvert felkészítsék, hogy képes legyen az emberek helyett is dönteni egy-egy reklám minőségéről. Ez már most elég jól működik: a fejlesztők szerint a program 85 százalékos pontossággal jósolja meg egy webes hirdetésről, hogy észre fogják-e venni az adott oldal látogatói. Érdekesség: a rendszert megalkotó szakemberek maguk sem tudják, hogy egészen pontosan milyen jellemzők alapján dönt így vagy úgy a mesterséges intelligencn alapuló szoftver. Terveik között szerepel ezeknek a pontoknak az azonosítása. Ez már csak azért is hasznos lenne, mert reményeik szerint ezáltal olyan technológt is fejleszthetnének, amellyel maga a gép lenne képes automatikusan létrehozni figyelemfelkeltő hirdetéseket.