Hiányzó láncszemek

Egyre nehezebben tudja teljesíteni a megrendeléseket a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing. Az Airbus már csak késéssel szállít, a Boeing még tartja a határidőket, ám folyamatosan küzd a beszállítókkal. A gondok hátterében az áll, hogy a hajtóműveket, illetve a törzs és a szárnyak különböző elemeit készítő külső cégek nem növelték annyival a termelésüket, mint azt az új repülőgépek iránt gyorsan növekvő igények megkövetelték volna. Az Airbus telephelyein az idén néhány hétig száz, hajtómű nélküli repülő is állt, eddig a 2018-ra tervezett 800 gépből 303 darabot adtak át. A csúszások miatt a hoppon maradt légitársaságok járatok törlésére, illetve többet fogyasztó, régebbi modellek forgalomba állítására kényszerülnek. A késések mérséklése érdekében több beszállító légi szállítmányként küldte el az Airbusnak a hagyományosan hajóval vitt szárnyrészegységeket. A Boeing az idén 810–815 gép eladását tervezi, ebből az első félévben 378-at adott át. Az amerikai gyártó az évtized végére 900-ra kívánja növelni éves értékesítését. A következő két évtizedre vonatkozó előrejelzését is megemelte: nem 41 ezer, hanem 43 ezer új repülőgépre lesz szükség, ezek értéke meghaladja a hétezermilliárd dollárt. Az idén várhatóan 4,4 milliárd ember ül repülőre, 2010-ben ez a szám csupán 2,7 milliárd volt.