Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
MENEKÜLÉS A REPÜLŐBŐL

Lassú ürítés

Ha fél óráig is eltarthat, amíg mindenki elfoglalja a helyét, hogyan sikerülhet baj esetén az előírt 90 másodperc alatt kríteni egy zsúfolt utasszállító gépet? Valódi vészhelyzetek aggasztó tapasztalatai alapján az amerikai közlekedési minisztérium a szabályok felülvizsgálatát rendelte el, egy brit szakmai szervezet, a Royal Aeronautical Society pedig tanulmányban sorolta a kockázatokat és a lehetséges megoldásokat. Az egyik fő akadály, hogy az utasok egy része minden figyelmeztetés ellenére magához veszi a kis gurulós bőröndjét a felső csomagtartókból. Ezzel nemcsak a menekülést hátráltatják, hanem akár tönkre is tehetik a csúszdákat. Az angol tanulmány szerint ilyenkor a csomagtartókat a pilótafülkéből központilag reteszelni kellene. Műszakilag ez lehetséges, de az ellenvélemények szerint ez hátráltatná a mentőfelszerelések előkotrását is, ráadásul a magabiztos, de tájékozatlan utasok arra fecsérelnék a drága időt, hogy megpróbálják felfeszíteni a zárt ajtókat. A megoldás tehát várat magára, de az utasok győzködése biztosan nem elég. Veszélyforrásnak tartja továbbá a brit dolgozat, hogy egyes fapados légitársaságok gépein az együtt utazók csak külön díjért ülhetnek egymás mellett. Hátráltatja ugyanis az evaklást, hogy a családtagok, barátok keresik egymást, mielőtt menekülnének. A mostani szabályok az 1990-es évekből valók, azóta pedig jóval szűkösebb üléssorokban jóval több utas zsúfolódik össze. A megváltozott körülményeket ritkán vizsgálják valósághű kísérletekkel – írta a napokban a hamburgi Der Spiegel. A számítógépes szimuláck pedig a lap szerint nem veszik eléggé figyelembe, hogy sokféle utas – például mozgásukban korlátozottak, idősek, terhesek, vakok, kövérek, gyerekek – nehezebben jut előre a szűk menekülőutakon.