Jókor, rossz helyen

Nem csak gyorsabb, olcsóbb is lehet az útjavítás a kanadai Waterlooi Egyetem kutatói által készített rendszerrel. Alapvető probléma ugyanis, hogy sok időt és energiát kell fordítani a kátyúk detektálására: jelenleg vagy a város útjait járva jegyzetelnek a közútkezelő munkatársai, vagy drága kamerarendszerrel felszerelt autókkal járnak körbe, hogy aztán az irodában ülő szakemberek végignézzék a videót, és kézzel megjelöljék a problémás helyeket. Nem (csak) a technológia kerül sokba, hanem az emberi munka is. Utóbbi ráadásul lassabb is a John Zelek mérnöktanár és David Chacra PhD-hallgató által kifejlesztett rendszer főszereplőjénél, a mesterséges intelligenciánál. A Google Street View ingyen elérhető felvételei segítségével olyan szoftvert fejlesztettek, amely képes felismerni a térképszolgáltatás felvételein látható úthibákat, kátyúkat, repedéseket. A terv szerint a rendszer emellett más „laikus” forrás képeiből is dolgozhat, például a napi közlekedés során a szélvédőhöz rögzített mobiltelefonok kameráinak felvételeit is képes elemezni. A navigációban segítő Waze alkalmazás logikájához hasonlóan így minden városlakó, aki telepít egy alkalmazást, automatizált adatforrássá is válik az úthibák felderítéséhez, miközben autózik. A kutatók a szeptemberben esedékes, 26. alkalommal megrendezendő Eusipco (European Signal Processing Conference) nemzetközi tudományos konferencián mutatják be részletesen a fejlesztésüket. Szomorú aktualitást ad a dolognak a genovai hídkatasztrófa, illetve az, hogy a konferenciát az idén éppen Rómában rendezik. A rendszer ugyanis nem csak a kátyúk felismerésére használható: létrehozói szerint drónokkal készült légi felvételek alapján kiszűrheti a hidak és az épületek szerkezetében keletkezett károsodásokat is, ezzel hozzájárulva azok kellő időben történő kijavításához.