ELECTROBUS EUROPE: újabb buszgyártó
Széles Gábor székesfehérvári cége, az Ikarus Járműtechnika 130 millió forintos alaptőkével elindította az Electrobus Europe Zrt.-t. A vállalat elektromos buszok gyártására készül, a prototípust 2019 elejére ígérik. Egyelőre az egyetlen részvényes az Ikarus, amely a milliárdos üzletember családi vagyonkezelő cégének tulajdonában van. Az igazgatóságban ugyanakkor helyet kapott két kínai menedzser is. Pei Jie a kínai CRRC Urban Traffic Kft. ügyvezetője, a cég anyavállalata 2016-ban Budapesten nyitotta meg európai képviseletét. A vállalat az akkumulátorokkal ellentétben nem kémiai, hanem fizikai úton, kondenzátorokkal oldja meg az energiatárolást a városi tömegközlekedésbe szánt járművekben. Az elektromos buszok gyártásában a kínaiak már jelen vannak Magyarországon, a BYD 2017-ben Komáromban hozott létre üzemet, a Ningbo CSR pedig néhány éve tesztelésre adott járművet a Volánbusznak. A hazai állami vállalat közbeszerzése éppen most hiúsult meg, mert a 180 új csuklóst ígérő Ikarus Egyedi Kft. csődbe ment (az Ikarus név bitorlásáért egyébként perre is ment ezzel a társasággal Széles Gábor). Az Ikarus Egyedi gyártotta a Budapesten egyre-másra meghibásodó elektromos Modulo buszokat is. Széles Gábor új cége várhatóan ezekre a piacokra is igyekszik betörni, miután az Ikarus Járműtechnika az idén a honvédségnek gyárt speciális buszokat, amivel már az év első felében megduplázta tavalyi, nem egészen félmilliárd forintos árbevételét.