Elfüggönyözve

Hatszázmillió forintot loptak el internetbanki ügyfelektől szemfüles csalók. A rendőrség figyelmét az OTP egyik miskolci – közpénzeket is kezelő – vállalati ügyfelének a feljelentése hívta fel a csalássorozatra; ő maga hatmilliót bukott, de számos sértett lehet. A legtöbbször úgy követik el a bűncselekményt, hogy a bank nevében e-mailt írnak az ügyfeleknek, amelyben – valamilyen hihető ürüggyel – elkérik az internetbanki azonosítóikat. A valódi pénzintézetek sohasem kérnek ilyet levélben. Fejlettebb módszer, hogy amikor az ügyfél be akar jelentkezni a netbankba, eltérítik, és egy, az igazihoz megszólalásig hasonlító – a köznyelvben függönynek nevezett – oldal jelenik meg a pénzintézeti felület helyett. Ha az ügyfél ellenőrzi a böngészőben a webhely-azonosítást, rájöhet a turpisságra, de ha megadja a titkos adatait, a csalók azonnal bevetik azokat a valódi oldalon. A bűnözők olykor feltörik az ügyfelek mobiltelefonját, így nem a jogosultak, hanem illetéktelenek látják a banki tranzakciók hitelesítéshez érkező üzeneteket. A megszerzett pénzeket egy kis faluban élő nő bankszámláján folyatták át és utalták el nagyrészt a Távol-Keletre. A bankok azzal védekeznek, hogy az efféle csalásokért nem ők, hanem az adataikat gondatlanul kiadó ügyfelek a felelősek. A pénzmosásgyanút azonban észlelnie kellett volna a stróman számláját vezető banknak.