Kamionoshajtás
Nemcsak megvalósítható, de nyereséges is lehet az átállás az elektromos fuvarozásra – állítják friss tanulmányok. Az akkumulátoros járgányok mellett az üzemanyagcellás hajtólánc is szerepet kaphat.


Ágazativeszélyek
Nem kizárt, hogy idén karácsonykor nem lesz annyi áru a polcokon, mint amennyihez hozzá vagyunk szokva, éspedig nem azért, mert az ipar nem képes eleget termelni, hanem mert nincs kellő fuvarozási kapacitás – mondja Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízott főtitkára.
¬ Mi okozza a válságot?
A fuvarozói piacon megvannak az igények, inkább az a probléma, hogy csökkennek a kapacitások. Még mindig kevés a gépkocsivezető. Ennek azonban már nem az a fő oka, hogy külföldre távoznak a sofőrök – a hazai jövedelmek ugyanis jelentősen megnőttek –, hanem inkább az, hogy kiöregszik a szakma, és nincs elégséges utánpótlás. Ha pedig nincs elég sofőr, akkor áll a járművek egy része, így az ágazat nem tudja kielégíteni az igényeket. Ráadásul a fuvardíjak emelkedése az utóbbi évtizedben nagyon elmaradt a költségek megugrásától. A munkabér progresszíven nőtt, és sok olyan költségünk van, amelyeket nem tudunk megkerülni: a 2014-ben bevezetett útdíjak, az egyre magasabb üzemanyagárak, az emelkedő biztosítási és szervizdíjak, valamint az egyre drágább új járművek, amelyek ugyan kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, de ez már a fogyasztáscsökkentés rovására megy.
¬ Mekkora most az árrés?
Míg az elfogadható mérték 10–15 százalék lenne, most inkább a 2–3 százalék a jellemző. Ezzel nem tudnak tartósan működni a cégek, így nem csoda, hogy sorra szűnnek meg a mikro- és kisvállalkozások. Ezért is jelentettük be a 15–20 százalékos fuvardíjemelés szükségességét, ám hogy ez érvényesülhessen, ahhoz a szakma összefogására is szükség van: arra, hogy mindenki elhatározza, nem dolgozik önköltség alatt. De a díjemelés nem elég az ágazat megmentéséhez, most adjuk be az illetékeseknek a versenyképesség javítását célzó csomagunkat, s bízunk abban, hogy a benne szereplő reformjavaslatok egy éven belül megvalósulnak. Ha nem, akkor drasztikusan csökkenhet a fuvarozók száma, és veszélybe kerülhet az ellátási lánc.
¬ Mit tartalmaz a csomag?
A legfontosabbakat kiemelve: a közúti közlekedési engedélyek kiadási rendszerének reformját, azon belül is főként a külföldi fuvarozók tevékenységének hatékonyabb ellenőrzését. Emellett az ellenőrök munkájának jobb megbecsülését, mert a jelenlegi béreknek nincs megtartó erejük. Nem tartjuk reálisnak az útdíjak állandó emelését sem, szerintünk a megnövekedett forgalom elégséges bevételt termel. Szeretnénk, ha bővülne az adható támogatások köre, s szorgalmazzuk a gépkocsivezetői képzés rendszerének a megújítását is. Az ágazat gondjainak megoldása az egész gazdaságot segítené. Korábban a kormányzati illetékesek azt mondták, szeretnék, ha a GDP 6 százalékát megtermelő fuvarozás aránya elérné a 10 százalékot. Most viszont már csak 5,5 százalékon állunk. ¬
