Fény-éshangjáték
Javítják a közérzetet és energiát takarítanak meg az otthonok fényviszonyait az igényeknek megfelelően és gyorsan változtató automatizált izzók és árnyékolók.

Az alvási ciklust segítő okoslámpa. Színes álmok


Ajövőútja

Foszforeszkáló kerékpárút Hollandiában. Világító festék
Egyre több helyen kísérleteznek az okosút megalkotásával, ami elsősorban a megvilágítás forradalmasítását jelenti. A holland Daan Roosegaarde stúdiója a Heijmans építőipari céggel karöltve például olyan festéket alkotott, amely nappal a napsugarak hatására feltöltődik, a sötétben pedig tíz órán keresztül foszforeszkál. A hollandiai Oss városban az egyik út két szélére három-három vékony csíkot húztak ebből a zselészerű anyagból, amely éjszaka zöld színben világít, és segíti az autósokat. Borús idő esetén más energiaforrásból töltik fel a csíkokat. Egy másik, úgynevezett dinamikus festék a hőmérsékletre és a lefagyásokra reagál, azaz kivilágított hókristályok és más jelképek jelennek meg az úttesten, így figyelmeztetve a sofőröket a veszélyes, szabad szemmel alig látható jégfoltokra. Ez az eljárás még nem teljesen kiforrott, de minden bizonnyal jelentős mértékben javítja majd a közlekedési biztonságot, ha egyszer megbízhatóan működőképes lesz.
Az okosút, vagyis az okosvilágítás egyik fejlesztési területe az interaktív lámpa, illetve az úgynevezett szélfény. Az első mozgásszenzorokkal érzékeli az út forgalmát, és lekapcsol, ha az éjszakai órákban nem jár senki az adott útszakaszon. A másik még „okosabb”, hiszen a járművek keltette légáramlat beindítja az út melletti miniszélkerekeket, amelyek energiát termelnek, és árammal látják el a közúti lámpákat. Így nem csekély energia is megtakarítható. Egy brit kutatás szerint például Angliában a hagyományos utcai megvilágítás évi több mint 600 millió fontba kerül, és a szén-dioxid-kibocsátás közel harmadáért felel.
Az amerikai Denver városának egyik ipari részén okosúttesttel kísérleteznek. Szenzorok tömegét építették be egy útszakaszba, hogy azok folyamatosan adatokat szolgáltassanak az út minőségéről – például a nedvességéről, a jegesedésről vagy arról, hogy hó borítja-e –, továbbá a forgalomról, a járművek haladási irányáról, súlyáról és sebességéről. A központi forgalomirányítással vagy a járművekkel kialakított folyamatos adatcsere hasznos információkkal láthatja el a közlekedésben részt vevőket. Az okosút-koncepciók nagyobb biztonságot és energiamegtakarítást eredményezhetnek, a globális piacuk egy amerikai tanulmány szerint már az idén meghaladja a 16 milliárd dollárt. Az intelligens forgalomszabályozási rendszerek forgalma öt év múlva pedig elérheti a 40 milliárd dollárt.
