Pandemic és társai

Akinek már elege van abból, hogy a játékostársai eszén kell túljárnia, próbálja ki az úgynevezett kooperatív társasok közé tartozó Pandemicet. A Matt Leacock amerikai játéktervező által tíz éve piacra dobott – magyarul csak négy éve megjelent – klasszikus táblás játék alaptörténete szerint a résztvevők közösen próbálják megakadályozni, hogy a Földet elpusztítsa egy (vagy több) világméretű járvány (pandémia). Az ellenszérumok kifejlesztése stratégiai gondolkodást kíván, ráadásul a játékban nemcsak arra kell figyelni, hogy ne fogyjon el az idő, hanem arra is, hogy egyik szereplő se váljon túlságosan dominánssá („alfa-játékossá”). A világszerte elfogyott kétmillió doboz láttán Leacock 2014-ben otthagyta jövedelmező szilícium-völgyi munkáját, hogy a játéktervezésnek éljen, és azóta ontja a kiegészítőket, folytatásokat, továbbfejlesztett verziókat. A múltba kalauzoló Pandemic Survival darabjai mellett az „ínyenceknek” a Legacy sorozat „évadjai” lehetnek különösen izgalmasak. Ezekben egy 12 hónapon (vagyis meneten) át tartó küldetéssorozatban kell megmenteni az emberiséget és kiirtani a vírusokat, miközben a következő parti mindig az előző eredményétől függ. Ráadásul extra feszültséget jelent, hogy a karakterek fejlődnek, a résztvevők döntései pedig maradandó nyomot hagynak a játék alkatrészein (egyszer használatos, eltépendő lapok, átalakuló tábla, kieső szereplők), és ezek miatt véges számú (12–24) újrajátszásra van csak lehetőség. Nem véletlen, hogy bár az alapjáték a családi társasok között is előkelő helyen szerepel a BoardGameGeek ranglistáján, a Legacy-évadok a stratégiai társasok megszállottjainak a kedvencei és sokszoros díjazottjai.