Kuncogahajcsár
Német fémmunkások képezték ki az Audi győri gyárának sztrájkot hirdető szakszervezeti vezetőit – értesült a HVG. Csattanós válasz ez a rabszolgatörvény kormányzati kommunikációjára, ám a politikai áttöréshez nem elég csupán az érdekvédők mozgolódása.

Ennyiért dolgoztál


Európáértisharcolnakagyőriek
Házhoz jön a német szakszervezeti segítség – magyarázza el Wolfgang Lemb, az IG Metall ügyvezető elnökségi tagja.
¬ Európa legnagyobb szakszervezete miben segíti a győriek harcát?
Először is szolidárisak vagyunk a sztrájkolókkal, és ezt számos formában kifejezésre juttattuk. Hivatalos formában tanácsot nem adunk, de ha a magyar kollégák tudni szeretnének valamit, akkor megkérdezhetnek minket. A magyar Vasas Szakszervezeti Szövetséggel közös kecskeméti és győri irodáink ajtaja nyitva áll. Ha van rá igény, akkor helyben is támogatjuk a munkavállalók képviselőit.
¬ Milyen anyagi áldozatot jelent az IG Metall számára a magyar jelenlét?
Annyit elmondhatok, hogy mindkét partnerszervezetnek jelentősebb összegbe kerül az a projekt, amelyet Magyarországon felépítettünk. De mi úgy gondoljuk, megéri a befektetés. Ezen túl segítünk összekötni a helyi szakszervezetet az anyacég menedzsmentjével vagy üzemi tanácsával, hogy a konkrét esetben az Audinál, illetve általánosságban az autó- és autóalkatrész-gyártásban határokon átívelően nőjenek a juttatások.
¬ Nyújtanak anyagi támogatást a Győrben sztrájkolóknak?
Dehogy.
¬ Esztergomban nincs irodájuk. Alapfeltétele a segítségnek, hogy az anyacég német legyen?
Mi német szakszervezet vagyunk. Amikor nemzetközi építkezésbe fogtunk, alaposan megvizsgáltuk, melyek a regionális súlypontok, és merre vannak a német cégek. Azt már most látjuk, hogy Debrecenben is lesz közös dolgunk a Vasassal, ahol BMW-gyár épül. Ez ügyben már folytattunk is beszélgetéseket Magyarországon.
¬ Hogyan reagálnak a nagy német autógyártók, amikor az IG Metall jelenlétével szembesülnek Magyarországon?
Mondjuk úgy, hogy nem fájlalnák, ha nem lennénk ott Győrben, Kecskeméten és másutt. De legyünk pontosak: nem az IG Metall van jelen Magyarországon, hanem egy, a Vasassal közösen létrehozott képzési és tanácsadó kft.
¬ A magyar szakszervezetek támogatásával az IG Metall hozzá tud járulni ahhoz, hogy a német autógyárak ne telepítsenek Németországból külföldre még több munkahelyet?
Azt ma már mindenki tudja, hogy globális gazdaságunkban milyen szorosan kapcsolódnak egymáshoz a különböző országokban lévő telephelyek. A mi első számú célunk mindig a helyi munkavállalók élet- és munkakörülményeinek javítása. Nem hagyhatjuk, hogy a telephelyeken dolgozókat kijátsszák egymás ellen. A feladatunk az, hogy a különböző országokban lévő munkahelyek egyaránt biztosítottak legyenek, és a szolidaritás elve szerint támogassuk egymást.
¬ De fogalmazhatunk úgy, hogy nem fájlalnák, ha a BMW nem építene Debrecenben gyárat?
Nekünk eszünkbe sem jut megakadályozni cégek áttelepülését, vagy hátrányos helyzetbe hozni meglévő telephelyeiket. Nem a globalizáció ellen harcolunk. Azt azonban igenis el akarjuk érni, hogy ne kizárólag a bérdömping jegyében hozzanak létre új gyárakat. A munkakörülmények legyenek mindenütt tisztességesek.
¬ És Magyarország hogy áll ebből a szempontból európai összevetésben?
Magyarország az egyike azoknak az európai országoknak, amelyek a legalacsonyabb bérekkel vonzzák a cégeket. Talán ennél is fontosabb, hogy a magyar kollégák érdekérvényesítő képessége lényegesen korlátozottabb, mint például a németeké. A győri és kecskeméti irodák ezért is foglalkoznak kiemelten azzal, milyen jogaik és lehetőségeik vannak a magyar szakszervezeteknek és üzemi tanácsoknak. Európa szempontjából Magyarország egy tesztüzem. Azt látjuk, hogy ha az adott politikai konstellációt kihasználva a hatalom eltörölhet minden létező gátat, akkor annak a szociális jogok is áldozatul esnek. A győri Audi-gyár munkásai ilyen téren nemcsak magukért, de egy igazságosabb Európáért is harcolnak. ¬ GERGELY MÁRTON