Lassan járj, tovább élsz
A sebességhatár csökkentése azonnali, látványos eredményt hozott Franciaországban, jelentette be Édouard Philippe miniszterelnök. Tavaly július 1-je óta óránként 90 kilométer helyett csak 80-nal szabad hajtani a lakott területeken kívül (az autópályákon maradt a 130), ami ugyan komoly háborgást okozott a 400 ezer kilométernyi másodrendű úthálózaton ingázó milliók körében, ám fél év alatt 5,5 százalékkal, az előzetesen várt arányban csökkentette a közúti halálos áldozatok számát. A 3259 végzetes baleset hat évtizede a legkevesebb a 67 milliós országban – 2002-ben még több mint duplája volt ez a szám. Míg július elseje óta számottevően csökkent a balesetek száma az érintett utakon, némileg növekedett a korlátozás által nem érintett autópályákon és a lakott területeken. A tüntető sárgamellényesek által az év végén tönkretett sebességmérő radarok körzetében pedig visszaállt a halálozás a 2017-es szintre. Mivel a legtöbb közúti haláleset lakott területen kívül, a nem osztott pályás útszakaszokon történik, idén januárban Spanyolországban is úgy döntöttek, hogy 100-ról 90-re csökkentik a sebességkorlátot. Az Európai Unióban évente átlagosan 50 közúti haláleset jut egymillió lakosra, ami a két évtizeddel ezelőttihez képest, ha nem is az elvárt mértékű, de komoly javulás. A sebességkorlátozások láthatóan hatással vannak a végzetes balesetek számára, bár a táblázatból kitűnik, hogy nem csak ezen múlik. Az Egyesült Királyság például a harmadik legalacsonyabb halálozási rátáját az egyik legenyhébb sebességkorlátozás mellett érte el, míg Ciprus, ahol csupán a 80-as tempó engedélyezett, az utolsó harmadba tartozik. Magyarországon a súlyos balesetek száma csökkenő, a halálos áldozatoké viszont újabban enyhén növekvő tendenciát mutat: tavaly is 600-nál többen veszítették életüket az utakon.