„A tanárnő melyik könyvet tartja a legjobbnak?” – ha egy szülői közösség szeretné elkerülni az állami tanszereket, ezzel a kérdéssel érdemes megkeresni a pedagógust. A tanár ugyanis hiába utálja az állami kiadványt, arra nincs lehetősége, hogy a kötelezőkön felül a családoknak előírja más könyvek megvásárlását. A szülőknek kell megoldást találniuk – mondja az információk megosztására és a panaszok begyűjtésére vállalkozó fórum, a Szülői Hang egyik vezetője.
A tapasztalat szerint nem kell nagy összegre gondolni, hiszen a tankönyveknek csak egy részét kell lecserélni vagy kiegészíteni – állítja Miklós György. Abból indulnak ki, hogy 3-4 ezer forintos befektetést jelentene a szülőknek a taneszközök „feljavítása”, de szerencsés esetben ennek a fele is elég. A legfontosabb, hogy a szülők segítsék a tanárt. Mivel a taneszközök megválogatása a törvény szerint a pedagógus kompetenciája, semmi illegális nincs abban, hogy egyes tárgyakat „unortodox” módszerekkel oktasson.
Vannak tanárok, akik eleve nem kérik az állami könyvet. Az iskola sokszor még örül is ennek, hiszen egy rendelet gyermekenként – évfolyamtól függően – 9–20 ezer forintos határt szab a beszerzések összértékének. Ha az egyik tantárgy könyvein spórolnak, akkor a másikhoz választhatnak drágább kiadványt. Az is előfordul, hogy a pedagógus kombinálja az állami és az alternatív könyveket, vagy azzal könnyíti a diákok vállára nehezedő súlyt, hogy az egyik kiadványt az iskolában, a másikat otthon, házi feladatokhoz használják.
Mindehhez persze kellenek ambiciózus tanárok, akik tisztában vannak a jogaikkal és a lehetőségeikkel. Miklós Györgyék gyakran meglepődnek, mekkora az információhiány a pedagógusok körében. Még a tájékozottabb tanárok között sem tudja például mindenki, hogy áprilistól több száz tankönyvet törölnek a rendelhető tételek listájáról. Sokan ráadásul félnek a rendszertől, és nem akarnak feltűnést kelteni. Pletykák keringenek arról, hogy egyes tankerületekben leszólnak a központból, ha túlságosan egyedi könyvrendelés érkezik be hozzájuk. A Szülői Hangnál úgy vélik: a jogszabály szintjén nagyobb a szabadság, mint a gyakorlatban. Nagyon sokan feladják a kiskapuk keresését, és egyszerűen igazodnak a vélt elvárásokhoz.
A csoport most azon dolgozik, hogy az újabb tankönyvszűkítés a legkisebb kárt okozza. Önkéntesek gyűjtenek az akciójukhoz, és tippeket adnak a minőségjavítást magukra vállaló szülőknek. Az egyik legfőbb probléma a családok közötti szociális különbség. Ennek áthidalásához jól működő közösség kell. A tehetősebbek fizethetnek többet, vagy kereshetnek a szülők külső finanszírozót, adományozót is. Miklós György javaslata: fel kell keresni a helyi önkormányzatot. Az ősszel választás lesz, hátha érdekeltek a helyhatóságok abban, hogy megkönnyítsék a gyerekesek hétköznapjait.