Nem véletlen, hogy Németországban van az operákat játszó legtöbb színház. Annyira komoly a németek érdeklődése a klasszikus zene iránt, hogy a tematikára évente 300–400 fesztivál is épül. Egyes fesztiválok komponisták életművét ápolják, mint a bonni Beethovenfest, rendeznek több városban is Bach-ünnepeket, Baden-Badenben Brahms-napokat. Egy-egy helyhez, régióhoz is kötődnek fesztiválok, ilyen a Drezdai Zenei Ünnepi Játékok, a Schleswig-Holsteini Zenei Fesztivál. Divatosak a neves előadókhoz kapcsolható dzsemborik, ahol egy világsztár lép fel váltott partnerekkel, ilyen az észak-rajna-vesztfáliai Heimbachban Lars Vogt zongoristával a Spannungen (Feszültségek) kamarazenei sorozat. A rendezvényeket idegenforgalmi szövetségek, tartományi kormányok támogatják ugyan, ám a világsztárok fellépéséhez szükséges komolyabb összegeket céges szponzorok, kulturális alapítványok és magánadományozók adják össze.
A magyar közönség is nyitott a klasszikus zenére, ezt jelzi, hogy egyre több az ilyen jellegű fesztivál. A Kaposfestet ma két világjáró szólista, Baráti Kristóf hegedűművész és Várdai István csellóművész neve fémjelzi, a fesztivált tíz éve a hegedűművész házaspár, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás alapította, ők az ottani sikerre alapozva indították el négy éve Budapesten a rangos kamaraesteket kínáló Fesztivál Akadémiát, amit a Fenséges és féktelen hívószavakra felépített reklámfilmmel is megspékelt nemzetközi médiakampánnyal tettek most ismertté külföldön. A Kaposfestet a kezdetektől irányító Bolyki György igazgató elmondta, hogy az elmúlt tíz évben mozgósítani tudták a fiatalabbakat. Észak-Magyarország jelentős komolyzenei rendezvényévé nőtte ki magát a Miskolci Bartók Plusz Operafesztivállal. Az idei nagyágyú Eötvös Péter Az aranysárkány című operájának magyarországi bemutatója és Pietro Mascagni két verista műve, a Parasztbecsület és az Iris című opera volt. A világhírű hegedűművész, Auer Lipót emlékére immár ötödik alkalommal megtartott veszprémi Auer Fesztivál életre hívói mindig a magyar és külföldi világsztárokat ötvöző kínálattal rukkolnak elő. A rendező Mendelssohn Kamarazenekarral az idén többek között Maxim Vengerov orosz hegedűművész és Avi Avital izraeli mandolinos lép fel.
Ma már szokássá vált, hogy a klasszikus zenei fesztiválok közönségét kiegészítő programokkal kényeztetik. Egyre több helyen tartanak műismertető előadásokat, és népszerűek a művészekkel a beszélgetős találkozások. A Kaposfesten az esti koncertek után a közönség együtt vacsorázik és borozgat a fellépőkkel. A közép-angliai Buxton operafesztiválján megteremtették az irodalom és a komolyzene harmóniáját. A kulináris élvezeteket zenével elegyíti a piknikkel egybekötött Glyndebourne-i Operafesztivál. A közönség ruhakölteményekben, szmokingban vagy frakkban érkezik az operaházba, és a kosárkákban magával hozott elemózsiáját a hosszú szünetekben a parkban fogyasztja el.
A közép-itáliai tengerparti Pesaróban, Gioachino Rossini szülővárosában évente megrendezett Rossini Operafesztivál különlegessége az Accademia. Erre a világ minden részéről érkeznek a speciális Rossini bel canto énekstílust helyben elsajátítani szándékozó fiatal énekesek, akik olasz énektanárok instrukciói alapján egyhetes kurzuson betanulják, majd előadják a mester A reimsi utazás című egyfelvonásos vígoperáját. Nem egy, ma már világklasszis énekes indította Pesaróban a karrierjét az opera egyes szerepeiben. Az írországi Wexford operafesztiváljának sajátossága ugyanakkor a rövidített opera, amikor egyórás sűrítményben csak az egyes darabok legismertebb zenei részleteit, áriákat, duetteket szólaltatják meg. ¬ LINDNER ANDRÁS