Nyomáscsökkentés

Apró, de forradalmi újdonságnak tűnt, mégis hamar kiszolgált. A hatalmas amerikai csomagküldő áruház, az Amazon augusztus végén lekapcsolja a gyors és egyszerű árurendelésre szolgáló Dash gombokat. Az USA-ban négy éve, hat további nagy piacon valamivel később vezették be a rendszert. A kulcstartóra emlékeztető, márkajelzéssel ellátott, wifihez kapcsolt kütyükkel egy-egy bizonyos terméket – kozmetikumokat, édességet, kávét és sok mást – lehetett úgy megrendelni, hogy nem kellett számítógépen vagy telefonon böngészni, hanem az előre betáplált minőséget és mennyiséget egyetlen gombnyomással lehetett lekérni. A gombot oda lehetett erősíteni, ahol az árura szükség volt, mondjuk mosópor esetében a mosógépre. A véletlen túlrendelések megelőzésére a gomb alapbeállításban lebénult, amíg az aktuális rendelés be nem érkezett. Amerikában mosópor, csokiszelet és wc-papír volt a gyorsrendelés három leggyakoribb tárgya. Az Amazon márciusban szüntette be a gombok forgalmazását, akkor még azt ígérve, hogy a már megvásárolt eszközök működőképesek maradnak. De hamar meggondolták magukat: a mostani indoklás szerint a gombnyomkodás helyébe az Alexa okoshangszórónak élőszóban adott utasítások lépnek, és egyébként is létezik – szintén Dash néven – egyes termékek előfizetéses szállítása vagy automatikus utánrendelése. Érdekesség, hogy a fogyasztóvédelemre kényes Németországban januárban egy bíróság jogsértőnek minősítette a gombokat, mert azokat használva a vásárló nem kap tájékoztatást az éppen érvényes árakról és egyéb feltételekről.