Fordítsd felé a másik orcádat

Egy eddig csak a festőművészeknek tulajdonított ábrázolási technika jelenik meg ösztönösen a hétköznapi Instagram-felhasználók szelfijein. A PLOS One tudományos folyóiratban publikált tanulmányt liverpooli, londoni és pármai kutatók jegyzik, akik a selfiecity.com nyilvánosan elérhető adatbázisából két hét instagramos termését nyerték ki öt nagyvárosból (New York, Sao Paulo, Berlin, Moszkva és Bangkok), majd kizárták a csoportképeket és az egész alakos, nem kartávolságból – így vélhetően nem a képen szereplő személy által – készített képeket. Végül városonként 640 felvételt hagytak meg, és azokon egy algoritmus vizsgálta a rajtuk szereplők szemének helyzetét. Kiderült, hogy a felhasználók a kép közepétől enyhén balra szeretik pozicionálni az arcukat, ekkor az ahhoz közelebb eső bal szemük kerül a fotó középpontjába. A bal oldalra való figyelmi részrehajlás már eddig is ismert volt a kutatók előtt, tesztek igazolják, hogy az emberek hajlamosak egy egyenes vonal közepét a valós, geometriai középponthoz képest kissé balra eltolva meghatározni. A szemek centrumba helyezésének oka pedig igen egyszerű: a tekintet mindennél kifejezőbb, ezért legtöbbször ösztönösen értékes információval szolgál a képen szereplő személyről. Kérdés persze, hogy a vizsgált instagramos fotók mennyire hitelesen tükrözik az illető valódi személyiségét – jegyzik meg a kutatók. A közösségi médiába feltöltött legtöbb fotó szerkesztésen, filterezésen, manipuláción esik át a posztolás előtt – ilyen például az oldalirányú tükrözés is.