Korszellem
A magyarországi Neckermann sorsa is bizonytalan, miután csődöt jelentett anyavállalata, a londoni Thomas Cook. A hagyományos utazási irodák nem bírják a versenyt az internetes konkurenciával.

Elpárolgó kuncsaftok


Kicsikbajban

Szárnyaszegetten
Csődeljárást kért maga ellen a szlovén nemzeti légitársaság, az évek óta komoly gondokkal küszködő Adria Airways, miután a múlt hét elejére teljesen elfogyott a pénze. A 15 gépből álló flottát működtető cég néhány napra ugyan ismét elindította a Frankfurtba, Brüsszelbe és Bécsbe, valamint ezekből a városokból Ljubljanába tartó járatait, ám úgy tűnik, a 2012-ben tönkrement Malév sorsára jut. A szlovén állam ugyanis – arra hivatkozva, hogy a légitársaság vezetése eddig nem terjesztett elő működőképesnek látszó stratégiai átalakítási tervet – egyelőre nem hajlandó feltőkésíteni a céget.
A vállalat vezetőinek a hét végéig kell kidolgozniuk egy mentőtervet, s a kormány a javaslatok megvizsgálása után dönt arról, életben tartja-e a céget. Közben folynak a tárgyalások egy új stratégiai befektető bevonásáról – a német Lufthansa is szóba került megmentőként –, ám úgy tűnik, az idő rövidsége miatt elkerülhetetlen a csőd. Közben a vetélytársak már megjelentek a piacon: a Montenegro Airlines növelte repülései számát Podgorica és Ljubljana között, az Air Serbia pedig Belgrádból indított új járatokat. Utóbbi azt is vállalta, hogy kedvezményes áron hazaviszi az Adria Airways hoppon maradt utasait.
Az egykori Jugoszlávia tagköztársaságaiban működő többi légitársaság sincs irigylésre méltó helyzetben. A boszniai BH Airlines már 2015-ben csődbe ment. A horvát, 14 gépes flottát üzemeltető Croatian Airlines a 2018-as évet 82,2 millió kunás (1 kuna = 45 forint) veszteséggel zárta, s egy évvel korábban is csak úgy sikerült 25 milliós nyereséget elérnie, hogy 139 millió kunáért eladta a londoni Heathrow repülőtéren megszerzett leszállási jogait. Zágráb most már kormánybizottsággal keresi a Croatian Airlines stratégiai befektetőjét, de egyelőre nincs komoly érdeklődő.
Az Air Serbia viszont jól áll, főként annak köszönhetően, hogy a jugoszláv JAT örökösének számító szerb légitársaságban 2013-ban 49 százalékos részesedést vásárolt az abu-dhabi Etihad. A nyereségesen működő, 51 százalékban állami kézben maradt Air Serbia 23 géppel 59 városba – köztük New Yorkba – repül, s az utóbbi években komoly fejlesztéseket hajtottak végre a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren is.