Erről is a klímaváltozás tehet: egyre több váratlan turbulenciának lesznek kitéve a légi utasok. A váratlan úgy értendő, hogy a technika mai állása mellett nem jelezhetőek előre. Szaknyelven clear air turbulence (CAT) a nevük, ami azt jelenti, hogy a derült égből bukkannak elő. Aki nincs becsatolva, a csontját törheti, véresre verheti a fejét, amikor a rövid, de heves megrázkódtatás közben a mennyezetnek ütközik, netán eltalálja egy elszabadult tálalókocsi vagy kézitáska. A jelenség meteorológiai magyarázata bonyolult, de leggyakoribb oka, hogy – többnyire utazómagasságban, hatezer méter fölött – a magas légköri jetstream-áramlatoknál (szép magyar nevükön: orkáncsatornákban) eltérő sebességű légrétegek érintkeznek. A klímaváltozás miatt ezek a csatornák újabban nyugtalanabbul viselkednek, például nő a különbség a szomszédos légrétegek szélsebessége között. Paul Williams, az angliai Readingi Egyetem légkörkutatója szerint 2050 után kétszer annyi CAT fordulhat elő, mint manapság. Pedig már most is adódnak súlyos kellemetlenségek. Legutóbb júliusban kellett az Air Canada Vancouverből induló gépének Sydney helyett Honoluluban leszállnia, két órával az után, hogy a 269 utasból 37-en megsérültek, néhányan súlyosan. Kutatók világszerte dolgoznak már azon, hogyan lehetne legalább egy perccel előbb jelezni a bajt, hogy mindenki a helyére ülhessen és becsatolhassa magát. Az egyetlen védekezés ugyanis a biztonsági öv állandó használata.