Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
E-AUTÓK KLÍMAMÉRLEGE

Tisztább kép

Felülvizsgálta korábbi számítását, és környezetbarátabbnak minősítette az e-autókat az IVL svéd környezetkutató intézet. Tavalyelőtt még azt mutatták ki, hogy a villanyautók összességében még a dízeleseknél is jobban szennyezik a levegőt, ha a teljes életciklusukat veszik figyelembe, a gyártástól az újrahasznosításig. Az akkumulátoros hajtás, amely nem ereget káros gázokat a levegőbe, attól tűnik tisztának, hogy a légszennyezés a töltéshez szükséges áram termelésekor történik, illetve a gyártás sem feltétlenül környezetbarát. Rontja a mérleget, hogy olyan nagy piacokon, mint a német vagy a kínai, az áramtermelés jelentős része szénerőművekben zajlik. A helyzet azonban két év alatt sokat változott. Az IVL 2017-ben kilowattóránként 150–200 kiló szén-dioxid-kibocsátást mutatott ki, mostani közleményükben viszont 61–106 kiló szerepel. Bizonytalanná teszi a számítást, hogy nem tudni, Kínában milyen körülmények között gyártják az akkumulátorokat. A javulás okai közé tartozik, hogy nagyobb szérban, hatékonyabban készülnek az akkuk, és több helyen termelnek környezetbarát áramot. Sokat számítana, ha a hagyományos ólmos aksikhoz hasonlóan a lítiumion akkumulátorokat is szinte teljes mértékben újra felhasználnák. Megbillentheti a mérleget az is, hogy eddig sok tanulmány tízéves vagy 150 ezer kilométeres élettartammal számolt, de már látszik, hogy az USA-ban a Tesla villany­autók átlaga ennek többszöröse is lehet.