Nem csak új évtized, új korszak is kezdődik az idén az autóiparban. A gyártóknak minden korábbinál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak kell megfelelniük, miközben a vásárlók nem feltétlenül a legzöldebb termékeket favorizálják.
Demonstráció a Frankfurti Autószalon helyszíne előtt. Igényes kérdések
afp / YANN SCHREIBER
Jövőbemutató
A járműmérnökök egyesülete (Society of Automotive Engineers, SAE International) jelenleg öt plusz egy kategóriát különböztet meg a gépkocsik automatizáltsága terén. A „plusz” inkább mínusz: a nulladik szintet azok a – jellemzően régebbi – járművek képviselik, amelyek mindenféle vezetéstámogató rendszer nélkül kerültek piacra. Ezekben minden feladat teljes mértékben a sofőrre hárul, a gép csak annyit tesz, hogy végrehajtja az ember utasításait.
Az első szintű autonómiát elérő járművek még mindig messze vannak az önvezető autók klasszikus képétől. A kocsi irányítását ugyanis még mindig a hús-vér vezető végzi, aki csak alapszintű vezetéstámogató rendszerek időnkénti beavatkozására számíthat. Ilyen például az (adaptív) tempomat, a sávelhagyás-figyelő vagy a sávtartó automatika.
A második szint már ízelítőt kínál a jövőből, az ebbe a kategóriába sorolt járművek képesek arra, hogy a kormányzással és a sebességváltással járó műveleteket maguk intézzék. A sofőr úgy engedheti el rövid időre a kormányt – például a navigációs beállítások módosítása vagy egy üdítősdoboz felnyitása erejéig –, hogy ezzel nem okoz bajt, az autó ilyenkor is a megfelelő sebességgel halad tovább a saját sávjában. A napjainkban forgalomba kerülő új autók többsége ezen a szinten található.
Igazán a hármas kategóriába sorolt autókat nevezhetjük önvezetőnek, az ilyenekben már az automata járművezető rendszer intéz mindent. Legalábbis amit tud, bizonyos helyzetekben ugyanis a sofőr beavatkozását kéri. Aki beül egy ilyen autóba, az vezetés helyett akár teljesen másra is fókuszálhat, de fel kell készülnie arra, hogy bármikor előállhat egy olyan, nem várt közlekedési szituáció, amikor a gép beavatkozásra vagy az irányítás átvételére kéri.
Ha a szabályozók is úgy akarják, a négyes szinten automatizált kocsikban utazó sofőrök már alvást is betervezhetnek majd az útra. Még az ebbe a kategóriába tartozó autók is kérhetik időnként a sofőr segítségét, de ha nem kapják meg – vagy a humán járművezető beavatkozása csak rontana a helyzeten –, képesek önmaguk is korrigálni.
A legmagasabb besorolású, ötös szintű önvezető járművekben már nem lesz kormány és pedál sem. Ezek megjelenésére azonban még hosszú éveket kell várni.