Áramszedővelazországúton
Felsővezetékek kiépítésével vagy akkumulátortöltő állomások hálózatával érdemes-e villamosítani a kamionforgalmat? A német autópályákon ezt igyekeznek kísérletekkel eldönteni.

Felültöltős

Múltszázadiújítás
Az első felsővezetékes teherautó alighanem a szászországi Königstein közelében működött 1901 és 1904 között. Traktorszerű járművek vontatták a pótkocsikat egy papírgyár kiszolgálására. Néhány évvel később a Rajna mentén egy hasonló kísérletnek az vetett véget, hogy a nehéz járművek tönkretették a korabeli országutat. A múlt század elején Szentpéterváron lovaskocsira emlékeztető teherszállító működött, ostorszerű kábellel kapaszkodva a felsővezetékbe. A hőskor után komolyabbra fordult a dolog. Főképp bányákban és más ipari területeken használták ki, hogy a nehéz teherszállítókat a villanymotor hamarabb felgyorsítja, és könnyebben felviszi a meredek emelkedőkön is. Kisebb távolságokon pedig néhány mai országúton is használnak tehertrolikat. Svédországban – szintén a Siemens-féle eHighway révén – kísérletképpen két éven át két kamion ingázott egy 2 kilométeres szakaszon egy iparterület és egy kikötő között. Hasonló kísérlet kezdődött 2017-ben Kaliforniában két, egymástól 7 kilométerre lévő teherkikötő, a Los Angeles-i és a Long Beach-i között.

Felsővezetőifelsővezeték
Talán kamionos tesztpályával is kiegészülhetne a Zalaegerszeg melletti Zala Zone járműipari tesztpálya, és talán a felsővezetékes kamionok kipróbálása is lehetségessé válna. Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől nem állhat távol ez a gondolat, és bár minisztériuma nem válaszolt kérdéseinkre, stuttgarti információnk szerint ez is ott lehet a Magyarország és Baden-Württemberg között néhány hónapja elhatározott együttműködés hátterében. Pénz nem áramlik egyik irányba sem, a kooperáció a kutatásról szól. A munkamegosztás keretében a magyar szakemberek részt vállalhatnak esetleg annak vizsgálatában, miképpen befolyásolja az elektromos hálózatot, ha több kamion szívja le a felsővezetéket az autópályákon. Bár egyelőre nem ez a fő cél, a tehertrolik esetében is szóba jöhet a kísérletezés az önvezető járművekkel. A magyar innovációs miniszter érdeklődését felkeltette továbbá, hogy ha a technológia (magyar nevén a villamosított autópálya) Európa-szerte elterjedne, akkor nemzetközi együttműködésre lenne szükség az áramfogyasztás elszámolásához. Mindezek egyelőre puszta gondolatok, a kutatási feladatok megosztásáról az első negyedévben várhatók egyeztetések a magyar és a baden-württembergi illetékesek között.