Modellváltás

Ha buszgarázsokban és autószerelő műhelyekben lehetett vadászrepülőgépet építeni a háború idején, miért ne gyárthatna lélegeztetőgépet a repülőgép-, a porszívó- vagy az autógyár? A második világháborús angol Spitfire-ek példáját idézte fel a minap a londoni The Guardian annak kapcsán, hogy most, a koronavírus elleni küzdelemben a tüdőbetegek megmentéséhez járul hozzá több kívülálló brit cég. A legmerészebb talán a kézszárítóiról és porszívóiról ismert Dyson, amely nulláról indulva, saját tervezésű berendezéssel pályázik. Igaz, segítséget kap orvostechnikában járatos fejlesztőcégektől is. Biztosabbra megy az Airbus által vezetett konzorcium, a Ventilator Challenge UK, amely az eddigi modelleket fogja készíteni, a bevett gyártók kapacitásait kiegészítendő. Szükség van a besegítésre: a brit állami egészségügyi szolgálat (NHS) a meglévő 8175-ről 30 ezerre akarja növelni az országban a lélegeztetőgépek számát. Az Airbus konzorciumában helyet kapnak hadianyaggyárak és autógyárak is, köztük a McLaren, a Rolls-Royce, a Jaguar Land Rover. A Wired magazin által megszólaltatott több szakértő kétségesnek mondta, hogy autógyárak könnyen át tudnak állni ennyire profilidegen gép készítésére. Valószínű, hogy a sokféle célra alkalmas tanműhelyeiket vetik be, nem pedig az autógyártó gépsoraikat.