Készül az európai uniós nyomkövető mobilalkalmazás. Vigyázó szemetek
pepp-pt
Anapokban készül el az a nyomkövető technológia, amely az Európai Unióban egységes mobilalkalmazások kifejlesztését teszi lehetővé a fertőzésveszély kimutatására. A járvánnyal szemben sikeresen védekező ázsiai országok mindegyike segítségül hívta az információtechnológiát, és azt kiterjedt teszteléssel kombinálta. Magyarország nem vesz részt az uniós fejlesztésben, a módszer alkalmazásáról pedig az Innovációs és Technológiai Minisztérium csak annyit mondott a HVG-nek, hogy folyamatosan vizsgálja a lehetséges megoldásokat, és ha döntenek, arról időben tájékoztatást adnak.
Hatalommalfertőzött
Magyarországon az innovációs miniszter már március közepén felhatalmazást kapott arra, hogy bármilyen adatot megismerjen, amely fontos lehet a járvánnyal szembeni küzdelem szempontjából. Ez abban az esetben is jól jöhet, ha arról kell dönteni, hogy kötelezzék-e a mobiltelefonok használóit a fertőzöttek nyomon követését lehetővé tevő applikáció feltöltésére. Erről azonban egyelőre nincs szó, mondja Remport Ádám, a Társaság a Szabadságjogokért magánszféraprojektjének jogásza. Ezt támasztja alá az is, hogy kiterjedt tesztelési lehetőség nélkül nincs is értelme tudomást szerezni arról, volt-e valaki fertőzött közelében, márpedig Magyarországon még mindig meglehetősen alacsony a tesztelések aránya. A márciusi kormányrendelet alapján Palkovics László a járvány terjedésének modellezése, elemzése céljából jogosult a rendelkezésre álló adatok megismerésére, kezelésére. Ráadásul az állami és önkormányzati szervezetek, a cégek és a magánemberek egyaránt kötelesek teljesíteni a kért adatszolgáltatást.
A mobilapplikációs nyomkövetéssel kapcsolatban Remport szerint a kínai példa teljességgel elfogadhatatlan: ilyen esetekben az adatgyűjtésnek anonimnak kell lennie, és elvárás, hogy az információkat összesítve kezeljék, nem pedig egyesével, beazonosítható módon. Meglátása szerint az Európai Unióban tervezett applikációval kapcsolatos alapelvek jók, megnyugtató az európai adatvédelmi biztos jelenléte a projektnél. „Ha a nyilvánosság számára is érthető az app adatkezelése és annak szabályai, s ha a szakemberek megismerhetik az alkalmazás technikai paramétereit, azzal biztosítható az átlátható adatkezelés” – mondja.
Magyarországon ugyanakkor az is lehetséges, hogy a mobiltelefonok cellainformációi alapján adatokat gyűjtsenek a felhasználókról. Ráadásul nálunk – az unió legtöbb országával ellentétben – a mobilszolgáltatók kötelesek tárolni ügyfeleik kommunikációjának úgynevezett metaadatait, tehát nem a tartalmát, hanem azt, hogy ki kit hívott, mennyi ideig beszéltek, esetleg hogy hol tartózkodott a hívó és a hívott. Ezt a szolgáltatók is elismerik, a HVG érdeklődésére a Vodafone például azt válaszolta, hogy „a fertőzés visszaszorítása érdekében a vállalat vírusterjedési szimulációkkal, összesített helymeghatározási és mobilitási adataival támogathatja a kormányzati döntések meghozatalát”.
„Magyarországon a titkosszolgálatok is kellőképpen átláthatatlanul működnek ahhoz, hogy a megfigyelés elképzelhető legyen” – figyelmeztet Remport. A szakértő szerint természetes, hogy veszélyhelyzet idején az állam hatalma megnő, de ilyenkor sem lehet korlátlan; fontos, hogy a meghozott intézkedések összefüggésben legyenek a járvánnyal szembeni védekezéssel.¬TÓTH RICHÁRD