Már nemcsak az UNESCO, hanem az Európai Bizottság is vizsgálja a Fertő tó körüli, 32 milliárd forintosra tervezett állami gigaberuházást, amelynek kormányzati gazdája Gulyás Gergely lett.
Átépítés előtt a Fertő tónál. Gigaberuházás
Kiss-Kuntler Árpád
Tarolás
A Hajógyári-sziget. Harci terep
Máté Péter
A Hajógyári-szigetre tervezett, komoly fairtással járó állami gigaberuházás előkészítéséhez az ellenzéki óbudai önkormányzat is megadta tulajdonosi hozzájárulását, az azóta kirobbant vita nyomán ezt lapzártánk után próbálják visszavonni.
E hét szerdájára szervezett békés famentő demonstrációt a Hajógyári-szigetre Kiss László óbudai polgármester. Addigra reményei szerint a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság rendkívüli ülésén sikerül orvosolni azt a kínos fiaskót, hogy az ő „megbízásából” Óbuda alpolgármestere, Hazai Iván András tavaly decemberben megadta az engedélyt a szigetre tervezett, hivatalosan árvízvédelmi védműberuházás előzetes munkálatainak megkezdéséhez.
Az akkor még rutineljárásnak tűnő állami beruházásról ugyanis – amely elvben megóvná Budapest egyik legértékesebb, túlnyomó részben állami és önkormányzati tulajdonban lévő területét az áradásoktól – azóta kiderült, hogy komoly környezetkárosítással járna. A Népszava által kiszúrt, a Pest Megyei Kormányhivatal hirdetményei között eldugott, a környezeti hatásvizsgálathoz készített dokumentáció szerint a szigeten található 15,3 hektár ligeterdő csaknem ötödét érintené az építés. Legrosszabb esetben 950–1000 darab, 30 centisnél vastagabb törzsű fát kellene kivágni. Ráadásul a sziget teljes megvédése akár 9 centiméteres vízszintemelkedést okozhat a Duna óbudai mellékágában, ez pedig árvíz esetén a Megyeri híd pillérénél úgynevezett állékonysági problémákhoz vezethet – derül ki a dokumentációból.
A Sziget Fesztiválnak is helyet adó terület ma teljes egészében hullámtér, amelyet időről időre elönt a folyó. Ez a jelek szerint egészen mostanáig sikerrel akadályozott meg minden ide tervezett beruházást. Most azonban nagy az elszántság. A kormány 2018 januárjában döntött a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia megépítéséről, tavaly májusban már 628 millió forintot el is különítettek árvízvédelmi intézkedésekre. Ez utóbbi projekt előkészítője az Országos Vízügyi Főigazgatóság, amely a balatoni mederkotráson is dolgozó nyíregyházi Viziterv Environ Kft.-t bízta meg a tervezéssel.
Ez a társaság először még 2019 szeptemberében kért tulajdonosi hozzájárulást az óbudai önkormányzattól, hogy előzetes geotechnikai fúrásokat végezhessen, és talajvízmintákat vehessen. Ám mivel az önkormányzat nem kapott tájékoztatást a fejlesztési elképzelésekről, Bús Balázs akkori fideszes polgármester nemet mondott a kérelemre. Az akkor még Tarlós István vezette Főpolgármesteri Hivataltól viszont sikerült megszerezni az engedélyt. A cég azonban Óbudán sem adta fel, másodjára már az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője kérte az engedélyt a kft nevében. Sikerrel: az új önkormányzattól tavaly decemberben megkapták a tulajdonosi hozzájárulást a mintavételekhez.
Azóta azonban megérkezett az önkormányzathoz a környezetvédelmi hatóság hatásvizsgálati dokumentációja. A tervezett beruházás „jelentős mértékű fakivágással járna, a helyi építési szabályzatot is több ponton figyelmen kívül hagyja, ráadásul megváltoztatná a Duna mederhidraulikáját. A Hajógyári-szigetre tervezett gát visszaduzzasztó hatása a csillaghegyi öböl vízszintjét is megemelné, ami semmikképpen nem támogatható” – áll abban az előterjesztésben, amelyben az elkapkodott hozzájárulás visszavonását kezdeményezi az önkormányzat.
A döntést várhatóan lapzártánk után hozzák meg, ám az eredménye borítékolható. „Egy új Manhattan kiépítésére nincsen szüksége sem a fővárosnak, sem pedig a kerületnek” – fogalmazott Kiss László, aki szerint a tervekben szereplő beépítést egészen biztosan nem tudnák támogatni. Karácsony Gergely is közölte, megvédik a Hajógyári-sziget zöldjét. A főpolgármester emlékeztetett: a szigeten a közpark fővárosi tulajdon, de van tulajdona az óbudai önkormányzatnak, az államnak és magánszemélyeknek is. Bármilyen beruházás csakis az érintettek bevonásával történhet, márpedig „a Hajógyári-szigeten semmiféle beruházás nem járhat a zöldfelület indokolatlan pusztításával”. Kérdés, hogy az ellenzéki önkormányzatok képesek lesznek-e megakadályozni a kormányt az elképzelései végrehajtásában. Nem sok jót ígér ugyanis a környezetvédőknek és önkormányzatoknak, hogy a kormány álláspontja szerint a Hajógyári-sziget rendezettebb lesz a beruházás, vagyis a fakivágások nyomán.¬pálmai erika