Repülőgépipari befektetésekre és légikikötők fejlesztésére ösztönöz a kormány. A tervekben volna is ráció, ha nem bukkannának fel mindenütt jól ismert személyek, akik körül azonnal megnő a pénzfelhajtó erő. Újabb innovatív iparág került a kormánykörök tömegvonzásába.
Orbán Viktor a ferihegyi reptéren. Lenyúlás jobbról
facebook
TöbbAdria,kevesebbplebs
„Nem tudok ilyen információkkal szolgálni, és azt sem tudom, ki tudná megmondani” – így hárította el a HVG megkeresését egy magángép-bérbeadással foglalkozó cég munkatársa, miután arról kérdeztük, emelkedett-e a világtrendekhez hasonlóan a hazai privát repülések száma a koronajárvány idején. Miután a válasz a tulajdonos-ügyvezetőtől érkezett, két opció van: nem tudja, mi zajlik a cégénél – vagy önmaga védelmében inkább nem mondja el.
Hogy nem állt le a kisgépes forgalom, azt a Budapest Airport adataiból kiolvashatjuk: a tavaszi hónapokban összesen 2000 kisgépes utast regisztráltak. A légiforgalmi szolgáltatásokat nyújtó HungaroControl ugyanakkor kérdésünkre azt írta, „határátlépésről a járvány idején kizárólag a pilótaképzés részeként beszélhetünk”, a légi turizmus „nem volt jellemző tevékenység”. Kivételek persze akadnak, ahogy annak a HVG a nyomára is bukkant. A leghíresebbek leghíresebb luxusgépe az osztrák lajstromszámú OE-LEM. A 17 milliárd forintot érő repülőgépen Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc is utazott már. A gép a járvány alatt kétszer biztosan repült: május közepén Magyarországról Bécs felé, május végén pedig Bécsből Linz felé, majd vissza Bécs irányába.
Szintén a híresebb gépek közé tartozik a TV2 és az RTL korábbi nagy beszállítójához, Rákosi Tamáshoz köthető jármű, amely április 8-án indult útnak, le is fotózták a felszállás pillanatát Ferihegyen. Útja érintette a Márvány-szigetet, amely Törökország második legnagyobb területű szigete. A gép innen Magyarországra tért vissza. Hasonlóan egzotikus helyre ment az a repülő, amelyen korábban Habony Árpádot látták. A 9H-VJM lajstromszámú jármű április 29-én érkezett meg Dubaiba. A járvány idején mozgásban volt a kormány egyik „nem kormánygépe” is. Spotterek fotózták le a 604-es lajstromszámú Airbust Ferihegyen, felszállás után, április 28-án. Gondolhatnánk, hogy talán lélegeztetőgépért indult útnak, de nem: azzal a feladattal a kormány a Wizz Airt bízta meg, és juttatott így 7 milliárd forintot a története legnagyobb válságát élő cégnek.
Hogy a gépek szállítottak-e utasokat, azt nem lehet tudni. Ezzel kapcsolatban egyetlen dokumentált eset van, de az már a járványhelyzet megszüntetését követő időből. A 24.hu írta meg, hogy az OE-LEM június végén Horvátországba ment, rijekai landolása után egy órán belül pedig egy kisbusz érkezett a város kikötőjében parkoló Lady Mrd nevű luxusjachthoz, amely a Duna Aszfalt milliárdos tulajdonosáé, Szíjj Lászlóé. A kikötői kamera felvételei szerint három nő szállt fel a fedélzetre, akiket a képről nem lehet egyértelműen azonosítani. Az OE-LEM járvány utáni útjai azt is megerősítik: sok minden kezd visszaállni a régi kerékvágásba. A gép júliusban járt a horvátországi Spliten, Zadarban és Brac szigetén is.¬oroszi babett