Futnakutánuk
Kevés diák került be a műszaki és a természettudományi felsőoktatásba, tanárok pedig minden korábbinál kevesebben akarnak lenni.

Kevesebben örültek

Felemásérettségi
Sokat számít a szóbeli érettségi a diákok eredményességében – derült ki, miután nyilvánosságra kerültek az idei eredmények. A járvány miatt az idén, kevés kivétellel, csak írásbeli érettségit tettek a tanulók, s az érdemjegyek szisztematikusan rosszabbak, mint a korábbiak. Az összes diák teljesítményének átlaga is romlott, mint ahogyan szinte minden tantárgyi átlag is. A középszintű érettségik átlageredménye 3,61-ről 3,48-ra csökkent, az emelt szintűeké pedig 4,61-ről 4,29-re. Az utóbbiak átlagának jelentős romlásában persze az is közrejátszhatott, hogy az idén már minden felvételihez kötelező volt legalább egy emelt szintű vizsga, ezért többen futottak neki olyanok is, akik e kötelezettség nélkül nem próbálták volna meg. De az emelt szintű vizsgák százalékos átlaga még így is 60 százalék felett volt, márpedig az e küszöb feletti eredményért 5-ös jegy jár. Ráadásul ebben az átlagban nemcsak a gimnáziumok, de a szakgimnáziumok diákjainak emelt szintű vizsgái is benne vannak, márpedig ők sokkal gyengébben teljesítenek az érettségin. Az emelt szinten vizsgázók körében megnégyszereződött a bukások aránya, e kudarcok jó része is a szakgimnazistákhoz köthető. Ugyanakkor az idei kémia emelt szintű írásbeli érettségi meglehetősen kemény lehetett, mert a gimnazista diákok átlaga is alig haladta meg a 40 százalékot, s a 2076 vizsgázóból 310-et meg is buktattak. Ez 15 százalékos bukási arány, ami messze magasabb a többi tárgyénál. A magyar pedig középszinten nagyon könnyű, emelt szinten viszont meglehetősen nehéz lehetett, mert a gimnazistáknál – a kémia és az informatika mellett – ez az a tárgy, ahol a középszintű érettségit író diákok átlaga jobb lett az emelt szintűekénél. A szakgimnazistáknál persze ez sem így volt – náluk nagyon kevesen érettségiztek emelt szinten magyarból, és ők is gyengén teljesítettek, alig 35 százalékos eredménnyel. Az emelt szintű informatikavizsga ugyancsak kemény diónak bizonyult. A gimnazisták átlaga a 40 százalékot sem érte el, a szakgimnazisták pedig alig 25 százalékos átlagot produkáltak. Emelt szinten egyébként a legtöbben továbbra is a nyelveket, különösen az angolt választják, s ugyan jellemzően ez a vizsga is gyengébben sikerült a tavalyinál, de mind a gimnazistáknál, mind a szakgimnazistáknál 70 százalék felett volt az átlageredmény.