A tannin hatása a menetrendre

„Leaves on the line” vagyis levelek a sínen. Az angolok ennek hallatán már csak fáradtan nevetnek, mint egy régi kabarétréfán, de az abszurd előadás továbbra is műsoron van. A vasút őshazájában évek óta bosszantó késéseket okoznak ősszel a lehullott levelek. Meglehet, a nevetségességben inkább a vasút rossz kommunikációjának volt szerepe, mert a probléma létezik, és tudományos magyarázatához most jutottak közelebb. Michael Watson és kutatótársai a Sheffieldi Egyetemen megállapították, hogy a síneket ugyanaz a tannin teszi csúszóssá, amely a tea vagy a bor fanyarságát adja. A levelekben található savak kioldanak némi vasat a sínekből, az pedig a tanninnal együtt egyfajta kenőanyagot képez. Joggal emlegetett tehát az egyik vasúttársaság „fekete jeget” a síneken. A keverék hasonlít az évszázadok óta használatos vasgallusz tintához. Watsonék remélik, hogy megfelelő vegyi kezeléssel megakadályozható a csúszós anyag keletkezése. A másik út az lehet, hogy a pálya mellett ritkításkor elsősorban azokat a fákat vágják ki, melyek levelei több tannint tartalmaznak. Idehaza egyszer okoztak emlékezetes balesetet a falevelek: 2016 decemberében a budapesti metró Pillangó utcai állomásánál csúszott egymásba két szerelvény. A szakértői jelentés később úgy szólt, hogy a levelekből „olajos anyag került a sínszálakra”.