A média világában edzett szakemberekkel vezényli le Orbán Viktor a Citadella felújításának bő 20 milliárd forintos projektjét. A sajátos személyzeti politika önkényes kormányzati döntésekkel párosul.
Kilátás a hegyről. Csúcstámadás
h. szabó sándor
Erről szól még a cikk:
JELÖLTÁLLÍTÁSI STRATÉGIÁK
ELŐFUTAM
PÁRTALKUK
CSERDI
ELAKADT PROJEKTEK
TRAGÉDIA
CITADELLA
KISEMMIZETT FŐVÁROS
KÖZÖSSÉGI TERVEZÉS
Élményváros
A bezárt Citadella. Modell
Túry Gergely
Saját magát buktatta le 300 milliárdos keretösszegű turisztikai programja, a Kisfaludy-program honlapjának átalakításával a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A már lezárt pályázatokat összesítő, évenkénti nyilvántartásba ugyanis számos olyan, a korábbi években vissza nem térítendő támogatást nyert projekt is bekerült, amely nem egy-egy konkrét pályázati körben, hanem egyedi döntés útján jutott állami forráshoz, és amelyet a maga idejében valahogy „elfelejtett” kommunikálni az ügynökség. Az eddig nem publikált támogatások listáját böngészve többnyire egyértelműen kiderül, hogy a megítélt összegből hol és mi valósul majd meg. A tavalyi támogatásoknál ez alól egyetlen kivétel van, mégpedig éppen az egyik legnagyobb: a 2019 márciusában alapított Dorottya Experience Kft. több mint 3 milliárd forintot kapott egy minden magyarázat nélkül csak Dorottya Experience címen szerepeltetett projektre.
A kft-ről a cégnyilvántartásból nem derül ki több, mint hogy az építőipari cége mellett somlói pincészetéről és borászatáról ismert üzleti vizionárius és milliárdos, Kreinbacher József alapította. (Az üzletember vagyonát 8 milliárd forintnyira becsülte a leggazdagabb magyarokat összesítő idei kiadvány.) A cég százszázalékos tulajdonosa pedig ez év márciusától a tavaly novemberben bejegyzett Hungarian Entertainments Zrt. Mindkét társaság székhelye a fővárosi Dorottya utca 6. szám alatt, a Zoboki–Demeter Építésziroda tervei alapján tíz éve felújított egykori Wurm-ház – mai nevén: Palazzo Dorottya – épületében van, ahol öt éve a Kreinbacher Birtok budapesti kereskedelmi központja és több építészeti díjat nyert Tasting Salonja is működik.
A hárommilliárdos támogatást nyert kft neve és címe alapján annyi mindenképpen egyértelmű, hogy valami készül a patinás Dorottya utcai műemlék épületben, de hogy mi, az nemcsak a Kisfaludy-pályázat összesítéséből nem derült ki, hanem a projektgazda, Kreinbacher József is igyekszik egyelőre titokban tartani. Az üzletember a HVG megkeresésére egy nemzetközi céggel való együttműködésre és az ebben vállalt titoktartási kötelezettségére hivatkozva csak annyit árult el, hogy egy Magyarországon eddig nem létező, szórakoztató- és látványelemeket ötvöző élményközpont nyílik az épület földszintjén. A Dorottya Experience előkészületeibe a vállalkozó elmondása szerint közel hat éve, jóval az MTÜ létrejötte előtt vágtak bele, a tavaly megítélt hárommilliárd forintnyi támogatás pedig nagyjából negyede a teljes beruházási értéknek. Az összesen több mint tízmilliárdos beruházás Kreinbacher szerint ugyanakkor csak az első mérföldköve egy még nagyobb szabású, alsó hangon 5, de inkább 10 évre szóló fejlesztési elképzelésnek. A vállalkozó ugyanis azt tervezi, hogy egymásra épülő további élményprojektekkel „Európa első számú élményvárosává teszi Budapestet”. Kreinbacher úgy látja, a magyar fővárosnak égető szüksége van rá, hogy valamivel kiemelkedjen a szomszédos országok hasonló adottságú turistacélpontjai közül, utat törni viszont csak merőben új, nem sablonos megoldásokkal lehet.
A koncepciójában szereplő további élményprojektekről az üzletember szintén nem akar még részleteket megosztani. A cégnyilvántartásból viszont nagy vonalakban kiolvasható az irány: a Dorottya Experience-szel egy napon ugyanis a milliárdos két másik céget is létrehozott azonos székhellyel és vezetői körrel: a Chain Bridge Experience Kft. fő tevékenysége „egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenység”, a részben már nyilvánosságot kapott Gellért Hill Experience Kft.-é pedig „egyéb szárazföldi személyszállítás” lett. Utóbbi júliusban került átmeneti reflektorfénybe, amikor kiderült, hogy a cég kisebbségi tulajdonrészt szerzett az évek óta ígért, de jó időre megfeneklett gellérthegyi sikló projektcégében. A Gellérthegyi Sikló Kft.-ben 25 százalékkal kisebbségi tulajdonos a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), 75 százalék pedig a Sikló-Beruházó Kft.-é. Ez utóbbiba szállt be a nyáron – egyelőre mindössze 4,5 százalékos tulajdonrésszel – a Gellért Hill Experience Kft.