Távolból és mégis közel

Világelsőnek mondja Németországot a berlini közlekedési minisztérium abban, hogy július vége óta törvény teszi lehetővé az önvezető autók forgalmát közterületeken. Miközben az USA-ban, ahol nincs országos szabályozás, a Teslák súlyos balesetekkel jelzik, hogy az autonóm autók legmagasabb (teljesen felügyelet nélküli) fokozata még távoli cél, a német törvény óvatosabb, de reálisabb. Előírja, hogy az önvezető járműveket folyamatosan embernek kell felügyelnie (ez az autonóm autózás 4-es, majdnem legmagasabb fokozata), de ez a távolból is történhet, és egy ellenőr több autót is figyelemmel kísérhet. Előírás, hogy szükség esetén az autónak képesnek kell lennie „önállóan a legkisebb kockázatú állapotba” hoznia magát. Van paragrafus az önvezető autók körüli legnagyobb kérdésre is: „a legmagasabb fontosságú” az emberélet védelme, ugyanakkor a jármű „ezen túlmenően nem súlyozhat személyes jellemzők alapján”, azaz nem foglalkozhat azzal, hogy nyugdíjast vagy óvodást gázol el. Amit az ellenzék hiányol a törvényből, az a rengeteg adat kezelésének szabályozása, valamint az, hogy a károkért, balesetekért a felelősséget az üzembentartó helyett a gyártó felé tereljék. A következő évek gyakorlati példái közé tartozhat, hogy a Volkswagen Hamburgban ilyen üzemmódra készül átállítani Moia nevű kisbuszos taxiszolgáltatását. Sokat várnak attól is, hogy ritkábban lakott területeken önvezető kisbuszok szállíthatják az utasokat a nagyobb állomások és a lakások között. Ilyen kísérletet terveznek az ősztől Hamburgban. Legálissá válik továbbá az automata parkolás, a robotokkal zajló csomagkézbesítés vagy akár teherautók önálló útja hosszabb autópálya-szakaszokon.