Civilekforradalma
Márki-Zay Péter sikerével egy pillanat alatt áthúzták a szavazók az ellenzéki pártok és a kormány előzetes várakozásait is, megüzenve: azt akarják, hogy mások alakítsák a politikát. Az érintettek még emésztik az eredményt, de vajon nyer, vagy inkább kockázatokat vállal Márki-Zay Péterrel az ellenzék?


Akicsikkikicsodája

Család és támogatók. Zayos siker
„A kicsik forradalmát” emlegette vasárnap esti győzelmi beszédében Márki-Zay Péter. Egyik gyerekének korábban azt mondta róluk: ők szállnak szembe vele együtt a „gonosz nagyfiúval, aki elvette mindenkinek az uzsonnáját”.
Olasz Dénes volt az egyikük, akit az előválasztási siker után a polgármester fontosnak tartott megnevezni. Márki-Zay elmondása szerint óvodástársak voltak, majd szem elől vesztették egymást. Csak 2018-ban találkoztak újra, amikor egy hódmezővásárhelyi olvasókörben tartott lakossági fórumon Olasz odament hozzá megkérdezni, miben tud segíteni. Azóta a város közgyűléseinek és Márki-Zay kampányrendezvényeinek élő közvetítéseit, közösségi oldalait és weblapját is kezeli, jelentős részben a saját eszközparkjával. A helyi kormánypárti média többször támadta azzal, hogy a városháza informatikusaként kampányesemények lebonyolításában is részt vesz, ám a HVG információi szerint főállásban nem a városházán, hanem a versenyszférában dolgozik, a kampányban csak önkénteskedik, ahogyan a Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) többi aktivistája is, az elnökséget és a koordinátorokat is beleértve.
Külön említést kapott Kis János kabinetiroda-vezető is. Mint Márki-Zay felidézte, ő másfél évtizedig bankigazgató volt, jelenleg perben áll – mint fogalmazott – „a bankját tönkretevő hatalommal”, és alacsonyabb fizetésért a polgármesteri hivatalban dolgozik, emellett önkénteskedik a kampányban. Akkor „sem esik le a gyűrű az ujjáról”, ha videóznia, szórólapoznia vagy sofőrködnie kell.
Ifj. Jovány Gyulát úgy említette, mint aki az eseményre érkező kampánybuszt is vezette. Ő édesapja buszos cégénél, a Jovány Busz Kft.-nél dolgozik, amely egyébként tavaly decemberben elnyerte a hódmezővásárhelyi városi tömegközlekedés üzemeltetését 90 millió forintért, a városvezetés szerint a korábbiaknál lényegesen olcsóbban. (Bár ezt követően a korábbi szolgáltató, az állami Volánbusz perre ment, és tovább üzemeltette a saját járatait, mert szerintük a velük kötött szerződést a város nem mondta fel jogszerűen, míg az önkormányzat a korábbi szerződések jogszerűségét vitatja.)
Egy idős támogatóját is megnevezte Márki-Zay. Őt csak Apróné Katikaként emlegette, felidézve: a városuk melletti Kakasszéken lévő gyógyintézetben 56 ápoltat beszélt rá, hogy okostelefonon keresztül voksoljanak az ellenzéki előválasztáson. A kormányfőjelölt megemlítette még L. László János újságírót is. Ő vezeti a „Nyomtass te is!” mozgalmat, amelynek lényege, hogy a kormánykritikus online lapok híreit egy félbehajtott A4-es oldalra kinyomtatva eljuttatják kistelepülések postaládáiba, így próbálva csökkenteni a kormánypárti médiatömbhöz tartozó megyei lapok és helyi rádiók túlsúlyát.
Vannak olyanok is, akik komoly szerepet játszanak Márki-Zay országos felemelkedésében, de beszédében nem említette őket. Stábjának fontos szereplője Molnár Róbert, Kübekháza polgármestere, korábbi kisgazda parlamenti képviselő, illetve Csirák Dalma sajtófőnök is. Utóbbi, mielőtt a polgármester munkatársa lett, részt vett az internetes Rádió Color üzemeltetésében, amit azért hoztak létre, mert a városi Fidesz uralta Rádió 7-be egyszerűen nem hívták meg a kormánypárttól a polgármesteri posztot elnyerő politikust. A 2019. október végéig működő netrádió egyik műsora akkor lett országosan ismert, amikor ott hangzott el elsőként, hogy Márki-Zay bizonyos keretek között elfogadhatónak tartja a testi fenyítés alkalmazását. Csirák a rengeteg sajtómegkeresés miatt a héten szabadságot vett ki a városházán, hogy a miniszterelnök-jelölt médiaszerepléseit koordinálni tudja.
Szintén kommunikációs területen dolgozik a kampányban Gurzó Ákos, a BBC korábbi munkatársa. Róla Márki-Zay egy korábbi kampányeseményén azt mondta: Floridából, „az amerikai céges világból” jött haza, hogy az MMM kommunikációját megszervezze.
A Márki-Zay által afféle ellenzéki „polgári körökként” megalapított Kossuth-körök Csongrád-Csanád megyei koordinátora, a Hódmezővásárhelyen csak „MoMóként” ismert Szabó Margit országos viszonylatban is jelentős szerepet töltött be az MMM aktivistáinak szervezésében. Jelöltjüket ugyanis rengeteg helyre kísérték el szülővárosának önkéntesei. Szintén érdemes megemlíteni a stábból az egykori KDNP-s, azóta ellenzéki aktivitásával a nemzetközi médiában is többször szerepelt elnökségi tagot, Lukácsi Katalint. Fontos szereplő még Vékás Sándor XV. kerületi képviselő, a Magyar Liberális Párt budapesti elnöke, a mozgalom operatív igazgatója, akit korábban a Kétfarkú Kutya Párt azzal kritizált, hogy NER-közeli szereplőkkel is vannak közös céges érdekeltségei.
A HVG úgy tudja, jelöltjük győzelmével felmerült a mozgalom átszervezése, mivel az MMM-nek még a második fordulós győzelem után sem voltak fizetett alkalmazottai; sokan szabadságot vettek ki a kampányesemények sűrűsödésével. Győzelme éjszakáján, újságírói kérdésre Márki-Zay már utalt rá, hogy reméli, az eddigi alacsony kampánybüdzsé most némileg meg fog emelkedni, illetve az összefogásban részt vevő, alkalmazottakkal és jelentősebb erőforrásokkal bíró pártokra is számítanak. Márki-Zayék eszköztelenségét jól tükrözi, hogy a Telex számítása szerint a politikai szereplők 622 millió forintot költöttek reklámra Facebookon és YouTube-on az előválasztás forró hónapjában, ennek bő felét a Fidesz, és mindössze 0,5 százalékát az MMM jelöltje. ¬ Tarnay Kristóf Ábel

AnagyRogán-show
A magyar hirdetők hetente átlagosan egymilliárd forintot költenek a Facebookon, ezeknek a reklámoknak a Liftup marketingügynökség az internetes szolgáltatók adatait elemző becslései szerint 10-15 százalékát tehetik ki a politikai reklámok. Lévai Richárd, a cég szakértője szerint attól a piaci szereplőknek kevéssé kell tartaniuk, hogy a kampányban kiszorítják őket a reklámfelületekről, az árakat viszont felverhetik a politikai költések. A pártok online kampánya szeptember utolsó két hetében tetőzött, amikor a Facebookon átlagosan napi 22 millió forintot költöttek. A kormányoldal ekkor kezdte komolyan venni az előválasztást, a nyáron átlagosnak számító napi másfél milliós reklámbüdzsét őszre a tízszeresére tornázta fel a Fidesz.
A YouTube-on futó „Gyurcsány-show”-szpotjukra fordított összeg nemzetközi összehasonlításban is jelentős. Csak szeptember első két hetében 10, illetve 20 millió forintnak megfelelő eurót költöttek erre az egyetlen reklámra, ezzel Európa hetedik legdrágább kampányát lebonyolítva. Lévai szerint máshol nemigen szoktak minden pénzt egyetlen reklámfilm folyamatos ismétlésébe ölni. A marketinges szerint az ellenzék részéről jobban érthető, hogy ennyi erőforrást fordítanak internetes hirdetésekre, mivel ők sok egyéb felületről kiszorulnak, például az óriásplakátok egy részéről és a közmédiából. Ezeken a felületeken a kormánypárt ugyan tud érvényesülni, de ha már rákényszerítették az ellenzéket az online fókuszú kampányra, kénytelenek ők is költeni ezeken a platformokon.
Az ellenzék egyébként is szűkmarkúbban reklámozott az előválasztás második köre előtt: az első fordulót megnyerő Dobrev Klárát a DK ekkor már csupán a korábbi összeg harmadáért népszerűsítette. A mellette versenyben maradt Márki-Zay Péter mellett pedig Fekete-Győr András kiesése után a Momentum többet költött online hirdetésekre, mint a hódmezővásárhelyi polgármestert eredetileg indító Mindenki Magyarországa Mozgalom. Az arány végül az előválasztás véghajrájában fordult át egy kicsivel az ellenzék javára, ennek egyik mozgatórugója lehetett, hogy a DK a korábbiakhoz képest is jelentősen megnövelte költéseit az urnazárás előtti pár napban. Az október 16-áig tartó előválasztás utolsó előtti napján például több mint hétmilliós napi költésükkel meghaladták az előző napon az összes ellenzéki párt által reklámra fordított összeget. Az utolsó három napban egyébként már az MMM is megnövelte ilyen kiadásait, de azok még így is eltörpülnek a Gyurcsány vezette párté mellett. ¬