Kínai érdekek

Szerbia 610 milliárd forintból építi meg a Budapest–Belgrád vasútvonal saját területére eső részét – tudta meg az Investigate Europe a szerb közlekedési minisztérium által kiadott projektlistából. Ez azt jelenti, hogy Szerbiában a beruházást kilométerenként 1,4 milliárd forinttal olcsóbban tudják kihozni, mint Magyarországon. Pedig a sík Kiskunság nem nehéz terep vasútépítési szempontból – igaz, Magyarországon drágábbak a nyersanyagok és a munka. A magyar állam a költségek 85 százalékát kínai hitelből állja, a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve két kínai vállalat nyerte el. A tényfeltáró riport forrásai szerint Magyarországon komoly szakmai lobbitevékenység zajlott, hogy a projekt a Szeged–Szabadka vonalon, Kecskeméten keresztül és a ferihegyi reptérre bekötve valósuljon meg, így személyszállítási célokat is szolgáljon. Ekkor azonban már „térképalapon” megvolt a megállapodás Pekinggel, amin nem lehetett változtatni. A magyar kormány 10 évre titkosított minden, a projekttel kapcsolatos iratot – a HVG és a Transparency International Magyarország másodfokon is megnyerte a vállalkozói szerződések kiadására vonatkozó pert –, a szerb minisztérium azonban közölte, hogy még 2040-re is csak évi 54 ezer konténernyi pluszárut vár. Az ebből származó vámbevétellel kalkulálva Magyarország számára 979 év alatt térülhet meg a projekt.