V-HÍD CARGO: piaci terjeszkedés

A vasútipálya-építés után a vasúti fuvarozásba is belefog a V-Híd-csoport, Mészáros Lőrinc egyik legfontosabb tőkehalmozója. A V-Híd Építő eddig a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő és a MÁV tenderein tarolt, 2020-ban 7,4 milliárd forint volt az adózott nyeresége. Az idén már a Budapest–Belgrád vasútvonal első, Ferencváros és Soroksár közötti szakaszának felújítását is ő nyerte el a Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. pályázatán. A kínai–magyar cégben a 15 százalékos MÁV-tulajdon mellett a kínaiak a meghatározó szereplők, ennek megfelelően a V-Híd kínai partnereket is kapott a kivitelezésben. A vasútépítés szükségképpen fuvarozással is együtt jár, de erre a részfeladatra vasúti cégeket szoktak felkérni, vagy legalább a kocsikat ilyenektől bérlik. Ágazati tapasztalatok szerint azonban a V-Híd meglehetősen agresszíven terjeszkedett ezen a területen is, tudatosan építette fel járműállományát, éspedig nemcsak vagonokat, hanem mozdonyokat is beszerezve. Így a versenytársak nem is lepődtek meg, hogy Mészárosék önálló fuvarozócéget is indítanak. A V-Híd Cargo Zrt. ügyvezetője Vanya László, aki néhány éve még a MÁV és egy német cég közös leányvállalatánál dolgozott. A MÁV-Thermit sínhegesztésben volt profi, a tulajdonosok azonban két évvel ezelőtt úgy döntöttek, hogy végelszámolással megszüntetik a Thermitet. Vanya lett annak a vasúti tervezőcégnek, a Rail Technika Kft.-nek az ügyvezetője is, amelyet még 2019-ben vásárolt fel a V-Híd.