William Kentridge: Lágyabban játszd a táncot

Új a helyszín, a városligeti Millennium Házában kialakított kortárs kiállítótér, a NEO, és új – legalábbis a hazai közönség számára – a teret avató kiállításon bemutatott videóinstalláció, a dél-afrikai William Kentridge monumentális munkája is. Negyedóra alatt nyolc, kör alakban elhelyezett filmvásznon elbeszélt történelmi kaleidoszkópot látunk – egyetlen ünnepi menet rendkívül szuggesztív, hol vidámnak, hol szomorkásnak, melankolikusnak érzékelt zenével aláfestett vonulását egy sivár tájban. A rajzolt sziluettek élő alakokkal keverednek, a figurák a társadalom különböző rétegeiből valók, sokszor álomszerűek, de felismerhetünk közöttük időnként történelmi alakokat és relikviákat is. A panorámaszerű körmozi felfogható társadalmi körképként, sajátos helyzetképként, ugyanakkor az installáció egésze a folytonos mozgás és az elbizonytalanodó identitások sajátos metaforájává is válik. A mű címe a második világháború utáni egyik legfontosabb európai költő, a képzőművészek egész sorára, köztük Lakner Lászlóra is nagy hatást gyakorló Paul Celan Halálfúgájának egyik sorát veszi kölcsön, és ezáltal traumatikus tartalmakkal telítődik, a pusztulás, a száműzetés, a folytonos vándorlás, az egzisztenciális szorongás minden korszakban másképpen aktuális tapasztalatát idézi fel.