A 12. havi

Nagy felháborodás kísérte azt az intézkedést, amely szerint e hónap elejétől fizetős lett a robbanómotorokkal hajtott kétkerekűek parkolása a francia fővárosban. A számítások szerint Párizsba naponta százezer motoros érkezik a külvárosokból, igen sokan járnak így munkába, és nekik – attól függően, melyik kerületben teszik le a járművüket – mostantól évi 2–3 ezer euró parkolási díjjal kell számolniuk. Ez ugyan csak a fele az autókért fizetendő összegnek, de így is bő egyhavi fizetésnek felel meg arrafelé. A rendelkezés nem vonatkozik az elektromos motorkerékpárokra, azok továbbra is ingyenesen foglalhatják a közterületet. Meg is indult a roham az e-motorokért, dacára, hogy egy komolyabb – nemcsak pizzakihordásra, hanem ingázásra is alkalmas – modellért 6 ezer eurót vagy annál is többet kell fizetni. Az elektromos motorbiciklik forgalma világszerte felfutóban van, részben a koronavírus utáni változások, részben a nyersanyagár-robbanás miatt. A piac Európában bővül a leggyorsabban, de Ázsiában a legnagyobb a volumene az eladásoknak. Iparági statisztikák szerint a jelenlegi, 50 milliárd dollárosról 2030-ra több mint duplájára fog nőni a globális e-motor-biznisz. A párizsi díjváltozásnak elsősorban környezetvédelmi okai vannak (csökkenteni a lassan kibírhatatlan zaj- és levegőszennyezést), de a metropolisz anyagilag is profitál ebből, amíg a többség nem vált zöldebb közlekedési módra: a motoros parkolójegyek évi 35 millió eurót hoznak a városháza konyhájára.