Egyjegyű számok
Gazdaság Őrült vállalkozás
Tartalomjegyzék

Egyjegyű számok

Ha repülővel lehet, akkor vonattal mrt nem? A kérdés sok mindenre vonatkozhat, mindenesetre egy indiai születésű fiatal vállalkozó, Naren Shaam, a tekintélyes amerikai Harvard Egyetem végzőse azért szembesült vele, mert európai körútra készülve nem tudta az interneten megvenni az összes jegyet a vonatozásához. Ezen már csak azért is csodálkozott, mert Amerikából nézve azt tapasztalta, hogy Európában olyan sűrű a vasúti hálózat, mint szinte sehol máshol, mégis nehéz megszervezni egy utazást. A gondolatot tett követte: Shaam 2012-ben Berlinben megalapította GoEuro nevű cégét. Ez ma Omio néven szerepel a nyilvánosság előtt, és legutóbb nemcsak azzal került a hírekbe, hogy újabb 80 mill dollárnyi befektetési tőkét szerzett, hanem azzal is, hogy kitartó pereskedésben (pontosabban versenyhivatali eljárásban) áll a német állami vasúttársasággal (Deutsche Bahn, DB). Míg más állami vasutakkal könnyebb volt tárgyalni, a DB az egyik kerékkötője az Omio egységes busz- és vonatjegyfoglalási rendszerének, mert nem hagyja, hogy az Omio árkedvezményeket adjon, bónuszpontokat osztogasson, sőt a DB a menetrendi informáckkal is szűkmarkúan bánik, leginkább azzal, hogy megtartja magának a valós idejű adatokat, magyarán a késések és járatkimaradások közlését. Azt is tiltják, hogy az Omio összehasonlító reklámokat alkalmazzon, így nem derülhet ki könnyen, hogy a távolsági busz mikor és mennyivel olcsóbb a vonatnál. A berlini startup életét ez azért keseríti meg, mert DB-jegyeket természetesen nem adhat el anélkül, hogy szerződésben lenne a DB-vel, a feltételeket pedig az erősebb fél diktálja. Talán már nem sokáig: az eddigi hírek szerint a német kartellhivatal inkább az Omio érveire hallgat, legalábbis áprilisban már megrótta a DB-t, amrt visszl piaci erejével.