Sokat vár a Mol a Vecsés külterületén feltárt olajtól, ám az új kút vajmi keveset segíthet az üzemanyagkrízisen. De legalább ellensúlyozhatja a más mezőkön elapadó mennyiséget.
A Mol új olajkútja Vecsésen. Vezeték nélküli üzemmód
Veres Viktor
Kúttalanutakon
Benzinkút az M5-ös autópálya mentén. Nullára állították
Veres Viktor
Nemsokára egyáltalán nem lesz benzin – jósolta borúlátóan több kút személyzete már a hét elején. Az országban napról napra egyre súlyosabb az üzemanyaghiány, egyre gyakrabban fordul elő, hogy már fővárosi benzinkutakon sőt a Mol saját állomásain is lezárt töltőpisztolyokkal találkoznak az autósok. Ahol kapni üzemanyagot, ott is csak korlátozásokkal, egy vásárlással például csak húsz vagy harminc, de szélsőséges esetben csupán két liter üzemanyagot lehet tankolni. A Shell kútjain benzint csak 20 ezer forintért, dízelt pedig 50 ezerért lehet tankolni – ez piaci áron értendő, ami az ársapkás fizetésnél kevesebb, a benzinnél körülbelül 15 ezer forint. A vásárlói tapasztalatok szerint az egyes kutak személyzetén múlik, hogy a korlátozásokat mennyire tartják be. Akad, ahol az autót el sem kell mozdítani, rögtön lehet kétszer tankolni egymás után. Máshol szigorúan csak naponta egyszer – feltéve, hogy a személyzet emlékszik az autóra vagy a sofőrre, ha később visszatér.
A Mol nagykereskedőként továbbra sem szállít a kis, független kutak egy részének, konkurencia híján ezek egyáltalán nem képesek üzemanyaghoz jutni. Az olajmulti az üzemanyaghiány fő okaként az árstopot szokta megnevezni, mondván, a nyomott árak miatt a lakossági üzemanyag-fogyasztás az egekbe szaladt. Közben a független nagykereskedők felhagytak a tevékenységükkel, hiszen csak veszteséggel tudnának Magyarországra üzemanyagot importálni. Az árstop kivezetése így vélhetően legalábbis enyhítene az üzemanyaghiányon. Van rá esély, hogy a kormány meglépi. Legalábbis erre utal, hogy a – minap az ATV érdeklődésére reagáló – Miniszterelnökség szerint az árstop fenntartása január elsejétől csak akkor lehetséges, ha folyamatosan működik a Mol százhalombattai finomítója, és zavartalan az ellátása orosz olajjal.
A finomító az idén már két ütemben esett át nagyjavításon, ami egy ilyen létesítmény életének természetes része. A Mol a nyersanyagot a Barátság vezetéken kapja, amely az elmúlt hetekben kétszer is leállt. Szijjártó Péter külgazdasági miniszter november 23-án azt nyilatkozta, hogy további leállásokra, szállítási ingadozásokra, akadozásokra kell számítani, mert a vezeték üzemeltetéséhez is szükséges ukrán elektromos hálózat súlyosan megsérült az orosz támadásokban. A vezeték üzembiztos működésében a belátható jövőben aligha lehet bízni, ezért ha a kormány komolyan gondolja, hogy az árstop fenntartását ehhez köti, a benzinkutakon a lakosság esetében is engednie kell a piaci árakat érvényesülni.¬Kovács Gábor