Alig több mint egy évtized alatt háromszorosára nőtt az elektromos járművek átlagos hatótávolsága. Manapság például a leghatékonyabb hibridek csak árammal hosszabb utat képesek megtenni egy feltöltéssel, mint 2011-ben a tisztán elektromos kocsik.
A Lucid Air belső tere. Luxusban távolra, egy töltéssel
Lucid Air Dream R
Hétbőlegy
Sanghaji városi forgalom. A cél a helyi szennyezés elkerülése
AFP / PETER PARKS
Tavaly a világon összesen hatvan százalékkal több elektromos jármű – tisztán elektromos és hibrid – kelt el, mint egy évvel korábban, így 2022-ben már minden hetedik új kocsit részben vagy egészben áram hajtott. A továbbra is látványos arányú növekedést úgy sikerült elérni, hogy közben évek óta pang az autópiac: míg 2017-ben még 86,3 millió új autó talált gazdára, tavaly csupán 73,8 millió. Ez azt jelenti, hogy öt év alatt a belső égésű motorral szerelt autók forgalma a negyedével visszaesett.
A régiók közül Kína teljesít a legjobban, ahol minden negyedik új autó elektromos. A második helyen holtversenyben az USA és az EU áll húsz százalék körüli aránnyal 2022-ben, az átlagot Afrika és Dél-Amerika „rontotta le”. Magyarországon 2022 végén 64 ezer zöld rendszámú, azaz elektromos hajtású autó futott az utakon, 21 ezerrel több, mint egy évvel korábban. A tavalyi év a tisztán elektromos járgányokénak mondható, amennyiben a 2021. évi 5 ezer után már 13 ezerrel nőtt a számuk.
A Bloomberg New Energy Finance becslése szerint 2023-ban világszerte 14 millió új elektromos jármű kerül forgalomba, s ismét Kína lesz a piacvezető, ahol az összes új villanyautó közel fele talál majd gazdára. Ez annak ellenére igaz, hogy ott lassulóban van az eladások gyarapodása, miután a kormányzat kivezette, illetve csökkentette az elektromos járművek vásárlását kísérő kedvezmények egy részét.
Tovább nő az elektromos autók választéka, leginkább a nagyobb kocsik, köztük a hobbiterepjárók piacán jelenik meg a legtöbb új modell. Idén az a fő újdonság, hogy nem a személyautók, hanem a kisteherautók és a buszok piacán várható a leggyorsabb bővülés.
A Gartner piackutató intézet előrejelzése szerint 2026-ra ötven százalék fölé nő a kínai elektromos járművek piaci részesedése. „Közel húsz kínai cég gyárt elektromos járműveket, és a kínai modellek jellemzően kisebbek és olcsóbbak, mint a nyugati vetélytársak szalagjairól legördülők. Bár a Tesla, a Volkswagen és a General Motors is nagy mennyiségű villanyautót ad el Kínában, az ázsiai gyártók sokkal gyorsabban növelik eladásaikat” – vélekedett a Gartner elemzője, Mark Ramsey. A kínaiak vezető szerepe az akkumulátorgyártásban is megerősödik, a két legnagyobb kínai cég, a gyártókapacitással Magyarországon is megjelenő CATL és a BYD folyamatosan szorítja ki a dél-koreai vetélytársakat. Jelenleg a világ tíz legnagyobb akkumulátorgyártója kivétel nélkül ázsiai: Kína 56, Korea 26, Japán pedig 10 százalékkal részesedik a világpiacból.