Hosszú utat járt be a Dacia: az egykor kétes minőségű autóiról ismert román márka manapság az európai eladási listák előkelő helyén áll. Mára a cél az, hogy ne olcsóságukért válasszák a vevők, hanem mert elérhető áron kielégítik a vásárlók igényeit.
dacia
Manifesto–márkaértékekegymodellben
A Manifesto tanulmányautó. Irány a természet
Additive Studios
Kreativitás, erő, kalandvágy és környezettudatosság – ezeket az értékeket szándékozik sugallni a tavalyi Párizsi Autószalonon bemutatott, s most a cég bukaresti dizájncenterében kiállított tanulmányautó, a Manifesto. A kocsi – azt leszámítva, hogy négy kereke van – szinte mindenben ellentéte annak, amit egy autóról elképzelünk: nincs szélvédője, ajtaja, sőt még műszerfala sincs, az utóbbit csak a vezető okostelefonját vagy tabletjét tartó szerkezet helyettesíti. Bár vannak kerekei, azok sem a megszokottak, az abroncsok belső nélküli, tömör anyagból készültek. Ha már nincs szélvédő, legalább a belső teret teljesen vízállóvá tették, s mivel a tisztán elektromos hajtású jármű építéséhez jelentős mennyiségű műanyagot – jórészt újrahasznosított anyagokat – használtak, a kocsi könnyű, így kicsi a karbonlábnyoma.
A kissé az amerikai holdjárókra emlékeztető, négykerék-meghajtású jármű a természet elemeivel küzdő kalandorok autója akar lenni, és ezért olyan, mint egy svájci bicska: belső világítása például leszerelhető és kézi lámpaként használható, az akkumulátorokban van annyi áram, hogy kiszolgálja a jármű táborozó utasait, az ülések huzata pedig hálózsákként is szolgálhat. A forgalomba ilyen formájában sohasem kerülő tanulmányautó a Dacia fődizájnere, David Durand kezdeményezésére készült el, néhány hét alatt. Az alelnöki tisztet betöltő tervező szabad kezet adott munkatársainak, sőt felszólította őket, hogy „őrüljenek meg”. „Nem a jármű teljesítménye a fontos, hanem az, hogy elérhetővé váljanak az alig megközelíthető helyek” – mondta a dizájnfőnök, aki azt is hozzátette, hogy egyes ötletek visszaköszönhetnek majd a később piacra kerülő Daciákban. Például azok a karosszérián elhelyezett lyukak és az azokba illeszthető zsinórok, amelyek segítségével különböző tárgyakat lehet rögzíteni a járműre.
Ugyanez a rendszer megtalálható a lapos tetőn is, ahová a táskák és hátizsákok kerülhetnek, míg a terepjáró hátsó részén, a csomagtartó hagyományos helyén néhány mozdulattal szerelőasztal alakítható ki. A Manifesto volt az egyik első Dacia, amelyen bemutatkozott a márka új, korszerűsített logója, illetve emblémája, a stilizált betűkből álló Dacia felirat, illetve a D és C betűt összekapcsoló jelvény.