Szabó András
Portré
Tartalomjegyzék

¬ Szocialistákhoz közelinek mondott millrdosként mi a túlélési technikája a NER-ben?

Vállalkozóként úttörő voltam Magyarországon, de a koromnál fogva nem homokoztam együtt a NER-generácval. A korkülönbség meg a generácváltás miatt sincs kapcsolatom a jelenlegi politikai kurzussal. Túlélés? A  NER-korszakot még hosszú ideig nem fogjuk túlélni. Orbán Viktor megmondta 2010-ben, hogy teljesen új rendszert épít ki, és meg is tette. Soha nem politizáltam, amúgy világéletemben nyitottan, liberálisan gondolkodtam.

¬ A privatizác haszonélvezője volt a 90-es években. Jó időben volt jó helyen?

Kizárólag tönkrement vagy tönkremenő cégek privatizácjában vettem részt. Egy vállalkozás olyan, mint a házasság: nem elég megszerezni, meg is kell tartani. Működtetni kell, új értelmet adni neki. Az értékmentésre talán a legjobb példa a Transelektro, aminél a cégcsoport pénzügyi nehézségei miatt elindítottuk a szanálási folyamatot. Arra törekedtünk, hogy megmentsük a tudást, a munkakultúrát, a történelmet, amit a Transelektro Ganz Ábrahám neve alatt a magáénak tudott. A ma működő Ganz Transelektro Közlekedési Gépgyár Baján már saját fejlesztésekkel hozza létre itthoni piacvezető termékeit.

¬ Volt azért olyan cég is, amit leszerelt és ipari parkot csinált belőle. A szocialista kormányzás nyolc éve alatt nyilván ügyesen ki tudta használni politikusi kapcsolatait.

Fordítva. A politika keresett meg! Még a Medgyessy-kormány idején felkértek a GYSEV Rt. igazgatósági elnökének. Elvállaltam, hogy tiszta, világos struktúra létrehozásával jól működő céggé váljon a Győr–Sopron–Ebenfurt Vasúti Társaság. Az akkori miniszterelnök környezete tudta rólam, hogy konszolidált pali vagyok, aki képes nagyobb szervezet vezetésére.

¬ Mi lehet az oka a szocialisták körüli vállalkozói réteg eltűnésének?

Az MSZP lpülőben lévő szervezet. Hogy lehetne elvárni, hogy bármelyik vállalkozó támogassa? A konzervatívnak mondott illiberális politika azzal a demagógval él, hogy a széles rétegeket szolgálja, az elmaradottakat igyekszik támogatni. Bár ez nem így van, nincs az az ellenzéki erő, amelyik versenyképes lenne a nap mint nap hallható demagógval, legyen szó sorosozásról, migrácról, brüsszelezésről. Az ellenzéknek nincs ütőképes üzenete azon kívül, hogy „Vesszen Orbán Viktor!”.

¬ Nem érzi úgy, hogy segítenie kellene az ellenzéket?

A mecenatúrát választottam, amivel hozzá akarok járulni az ország értékeinek megmentéséhez, a tudásalapú társadalom fejlesztéséhez. Ezt igyekszem a ResoArt Alapítványom programjaival megvalósítani. Nem akarok politikai ámokfutásba kezdeni.

¬ Hogyan vált gyűjtővé, mrt épp Egry József és a Zsolnay kerámk állnak önnél a fókuszban?

Személyes okokból. A párom balatoni lány. Nagyon szerette Egry tájképeit, én inkább az expresszívebb dolgokat, de az ötvenedik születésnapjára egy Egry-képet ajándékoztam neki. Közben Tihanyban vettünk egy ingatlant. Így én is átéltem azokat a balatoni hangulatokat, amelyeket Egry képein lehet látni. Azt hiszem, mára nekünk van magánkézben az egyik legnagyobb gyűjteményünk a festőtől, közel hetven kép és grafika. A Zsolnay porcelánok iránti szenvedély pedig onnan datálódik, hogy az első párom szüleinek polgári lakásában számos Zsolnay porcelán dísztárgy volt, akkor határoztam el, hogy gyűjteni fogom őket. Mára ez a kollekc közel ezer darabból áll.

¬ Hogy talált rá arra villára, amely most az ön magánmúzeuma?

Mindig vonzódtam a történelmi épületekhez: a rendszerváltás környékén albérlőkkel együtt megvásároltam, majd felújíttattam egy Zichy gróf által építtetett villát Mátyásföldön, ahol egy ideig laktam is. A Városligeti fasoron sétálgatva láttam meg ezt a nagyon szép, ám rendkívül rossz állapotban, állami tulajdonban lévő villát. Kiderítettem, hogy Kőrössy Albert Kálmán saját célra építette, és Klösz György egykori fotós műterme is itt volt. Amikor megtudtam, hogy ingatlant keres az állam a Duna Televíznak, felajánlottam a Mészáros utcai épületemet cserébe. Persze a Kőrössy-villa jócskán átalakult az idők során, akkor nyomda és irodák voltak benne. Szerencsére a Műegyetem könyvtárában rábukkantunk arra az európai szecesszról szóló osztrák kiadványra, amelyben ennek a villának a homlokzati képével illusztrálták a budapesti szecesszt. A kinagyított fénykép nyomán sikerült rekonstrlni az eredetit.

¬ A Kőrössy-villa és a Resonator Park teljes körű rekonstrukcja, a magánmúzeum létrehozása brandépítés az ön részéről?

Nem az a célom, hogy a saját szobromat faragjam. A villát visszllítottam eredeti állapotába, ezáltal Budapest egyik legszebb szecesszs épülete lett. Az irodámat lehoztam a szuterénbe, a villa termeit megnyitom a nyilvánosság előtt. A Zsolnay díszporcelán-gyűjteménnyel a magyar történelem egyik aranykorát szeretném bemutatni, a kiegyezés utáni időket, amikor elindult a fejlődés, létrejött Budapest, kezdett kialakulni a polgári társadalom, felszabadították a zsidókat. Ebbe az irányba kellene visszafordulnia Magyarországnak. Mintát szeretnék adni arra is, ha valaki sikeres és jómódú, van eszköz a kezében, hogy változtasson. ¬ Szentgyörgyi Rita