Folyamatosan nő a tisztán elektromos, illetve a konnektorból tölthető hibrid járművekkel egy töltéssel megtehető távolság, s változnak a töltési és vezetési szokások is. Utóbbiban a benzinár folyamatos emelkedése is közrejátszik.
Otthon töltés a gyakorlatban. Sokan kihagyják
Profimedia
Lapraszereltvillanyautó
Az összerakott Luvly. Egyszerű vonalak
Luvly
A városi elektromos közlekedés forradalmasítása a célja a 2015-ben alapított svéd, Luvly nevű cégnek, amely – tartva magát az IKEA által teremtett hagyományhoz – megalkotta a lapra szerelhető autók prototípusát. A városi elektromos autó, amely várhatóan jövőre jelenhet meg az utakon, több szempontból is környezetbarát. A jármű súlya 450 kilogramm – egy átlagos villanyautó ennek a négyszerese –, így jóval kevesebb energiát fogyaszt, mint nagyobb társai. A hatótávolsága egy töltéssel 100 kilométer, a legnagyobb sebessége pedig óránként kilencven kilométer, ami városi körülmények között elégnek tekinthető. A 270 centiméter hosszú, 144 centiméter magas kocsi kicsi ugyan, de biztonságos: a Forma–1-ből ellesett megoldással úgy építették meg, hogy az alumíniumból készült erős vázat mindkét oldalon rugalmas műanyag réteggel vonták be. Az energiát két darab, egyenként 16 kilogrammos akkumulátor adja, ezek cserélhetők, ezért az autó bármikor útnak indulhat.
A Luvly – amelynek nevét úgy kell kiejteni, mint a szépet jelentő angol szót (lovely) – nemcsak az alacsony energiafogyasztásának köszönhetően környezetbarát, hanem azért is, mert lapra szerelve szállítva sokkal kisebb helyet foglal el a hajókon vagy kamionokon, mint a hagyományos járművek, így egyetlen fuvarral jóval több kocsi juttatható el rendeltetési helyére. Bár lapra szerelt, ez nem azt jelenti, hogy a tulajdonosnak otthon kell összeszerelnie: csak azok a kisautók mehetnek ki az utakra, amelyeket hivatásos, megfelelő képzettséggel rendelkező szerelők raknak össze.
A cégalapítók nem akarnak jelentős autógyárat vezetni, a tervük az, hogy a gyártási licencet eladják más autóipari cégeknek, amelyek ezt követően legyártják a maguk márkájához illő változatot. A svéd miniautó nem egyedüli a piacon, más gyártók is megalkották a maguk mikroautóit, amelyekkel sokkal könnyebb manőverezni a városban, és a parkolás is egyszerűbb. 2020-ban a francia Citroën mutatta be 483 kilogrammos, kétszemélyes elektromos miniautóját, az Amit, amelyet később az Opel és a Fiat is gyártani kezdett. A svájci Micro pedig a Microlino nevű mikroautóval rukkolt elő, amely leginkább a második világháború után piacra került és igazán népszerűvé vált Isettára emlékeztet.