Szelek szárnyán

Megduplázza a hagyományos vitorlások aerodinamikai teljesítményét az a szerkezet, amely egy új francia hibrid vízi jármű hajtását vezérli. A Canopée nevű szállítóhajó az Európai Űrügynökség büszkeségét, az Ariane–6 rakéta hatalmas darabjait juttatja majd el a Francia Guyanában található űrközpontba. A dízelmotorokkal is hajtott Canopée fedélzetére négy speciális vitorlát is szereltek, amelyek hasonlítanak a 2010-ben Amerika Kupát nyert trimarán (BMW Oracle Racing) vitorláira. A félig merev anyagból készült lapoknak a hátsó része elhajlítható, így nagyobb íven tudják befogni a szelet, következésképpen nagyobb felhajtóerőt biztosítanak (a repülőgépszárnyakhoz hasonlóan). Ennek a megoldásnak köszönhetően a teherhajó az első tesztek alapján az üzemanyag 30–50 százalékát is megspórolhatja, ami jelentős kibocsátáscsökkentés, és különösen a kikötőkhöz közel, az akár több napig tartó várakozás és szűk helyen való lavírozás közben lehet látványos segítség. Ahhoz, hogy a Canopée maximálisan kihasználja vitorlás képességeit, állítólag csak minimálisan kell az aktuális szélirányoknak megfelelően módosítani az útvonalát – hangsúlyozzák a tervezők a Le Monde napilapban. Ebben az is segít, hogy a vitorlák mindig optimális szélbe állítását már nem matrózok, hanem a mesterséges intelligencia finomhangolja. A világon szállított javak és áruk 90 százaléka tengeren utazik, és mindez a globális emisszió 3 százalékáért felelős. 2050-ig 50 ezer teherhajó kibocsátását kellene érdemben csökkenteni, ebben lehet kulcsszerepe az utóbbi időben egyre többféle formában terjedő vitorlás rásegítésnek.