A múlt évi melegrekordok után az idei tél okoz némi meglepetést: alkalmanként valóban télies az időjárás. Tartósan hideg, helyenként és néha szokatlanul hideg, mínusz 10 Celsius-fokot közelítő hőmérséklet, hó, ónos eső, latyak. Az autótulajdonosok egy része a lóerők túloldalára átesve már a téli guminál extrémebb megoldásokban gondolkozik, mint a szöges abroncs és a hólánc. Magyarországon azonban a szöges abroncs használata tiltott. Nem mellesleg kevéssé életszerű lecserélni a kerekeket arra a pár órára és kilométerre, amikor és ahol az ilyen gumi esetleg hasznos volna. Bár a hólánc használata sem kötelező általánosságban, elvileg az autóban kell(ene) tartani. A hatóságok ugyanis, ha a körülmények indokolják, bizonyos útszakaszokon megkövetelhetik a használatát.
Noha a téli gumi használata is csak ilyen kivételes helyeken és esetekben kötelező, erősen ellenjavallt megpróbálni átvészelni a telet a nyári abroncsok lecserélése nélkül. Ezeket ugyanis a gyártók a nyári körülményeknek megfelelően alakítják ki, azaz meleg, száraz időben működnek a legjobban – vagy egyáltalán.
Az egyik fő különbség a gumik mintázata, amely a nyári változatokon sekélyebb, ezért nem alkalmas rá, hogy nagyobb mennyiségű vizet, pláne latyakot kivezessen a kerék alól, így megőrizve a gumi kapcsolatát az úttal. A nyári gumik felületéről azok a lamellák is hiányoznak, amelyek a téli körülmények között lehetővé teszik, hogy az abroncs megkapaszkodjon a havas, jeges felületen. És nem is a profilkialakítás az egyetlen különbség, ugyanilyen fontos az abroncsok anyaga és szerkezeti felépítése. A téli gumik lágyabbak és hideg hatására sem keményednek meg, így sokkal jobban tapadnak rossz körülmények közt.
A gyártók által megadott határérték a 7 Celsius-fok – ez alatt a nyári gumik száraz időben sem működnek optimálisan, efölött viszont a téli gumik használata nem ajánlott. Éspedig nem pusztán a menettulajdonságaik romlása okán: a téli időjáráshoz szabott profilkialakításuk és lágy anyaguk miatt meleg időben gyorsan kopnak, és megnő a gördülési ellenállásuk, emiatt az autó többet fogyaszt. Így anyagilag sem éri meg egész évben téli abroncsokat használni: amit a tulajdonos megnyer a tavaszi és őszi csere megspórolásával, annál többet veszíthet a magasabb fogyasztás és a jelentősen rövidebb élettartam miatt. Ráadásul a nyár után az ősz jön, amikor a simára vagy majdnem simára kopott téli gumi semmit sem ér.
Az évi kétszeri gumicserét meg lehet spórolni 4 évszakos abroncsok használatával. Ám ezek sem „csodagumik”, hanem kompromisszumos megoldást jelentenek: majdnem mindig elfogadhatók, de sosem igazán jók. A mintázatuk átmenet a téli és a nyári változaté közt, ahogy az anyaguk is: lágyabbak, mint a nyári, de keményebbek, mint a kimondottan téli abroncsok. Optimális működési tartományuk mínusz 10 és plusz 30 Celsius-fok között van. E hőmérsékleti sávon kívül már nem működnek jól, illetve komolyabb jégen, hóban, latyakban sem ideálisak.