¬ A Sirály Másája gyászolja az életét, azért jár mindig feketében. Hasonló okokból hord kizárólag feketét?
Egyáltalán nem. A nagy generáció az 56-os forradalom után feketét hordott. Tizenkét éves kamaszként engem is nagyon izgattak az események. A magunk által rajzolt új címert gombostűre tűztük, röplapokat osztogattunk, elhittük, hogy gyermekpartizánok vagyunk. Több mint húsz éve rám tört a nosztalgia, a nagy generációra emlékezve kezdtem feketében járni.
¬ Élete legnagyobb kapcsolatának nevezte a pótanyjának mondott Etához fűződő viszonyát. Őt is belejátssza Emerenc szerepébe Az ajtóban?
Emerenc sokkal szárazabb, gondolkodóbb típus. Eta egészen más volt, két elemit végzett, egyszerű erdélyi lány. A Pedig én jó anya voltam című darabban „használtam” a személyiségét, a szokásait, az ízlését. Feltette az asztalra a szemetesvödröt, amikor cserélte benne a nejlonzacskót. Meg se fordult a fejében, hogy nem tesszük oda a szemetesvödröt, ahová legközelebb a kenyeret. A fiamat is részben Eta nevelte. Gábor a premieren őt vélte jönni-menni a színpadon, azt mondta, még nem látott ilyen reinkarnációt.
¬ Empatikus, átlényegült színész, másfelől kíméletlen önkritikával szokta illetni magát. Egyszer abba is akarta hagyni a pályát, mert nem tetszett a saját „csicsergése”.
A mai napig nagyon szenvedek, ha olyasmit csinálok a színpadon, ami nem tetszik nekem. Minden tévesztés mélyre megy, napokig bánt. A szüleim elvesztése után több évig nehezen aludtam el. Éjszakánként történeteket szőttem, megéltem, játszottam el. Akkor éreztem meg a készségemet az empátiára. Ezért mertem a színészetre egyáltalán nem alkalmas alkattal megcélozni a színészi pályát.
¬ Az, hogy az ország legjelentősebb színházi műhelyében, Kaposváron formálódott, ellensúlyozta a főiskola hiányát, magabiztosságot adott?
Engem még Gáti György és G. Horváth Jenő – utóbbi 56-os szellemi vezér – vett fel, de az évad végére mindkettőjüket leváltották „egészségügyi okokra” hivatkozva. Egy eredeti foglalkozása szerint pék lett az igazgató, a főrendező meg egy vízügyi dolgozó. Ha ők mentek színészeket válogatni a végzősök közül, a diákok elbújtak a kazánházba, annyira rossz híre volt a színháznak. A helyzet akkor változott meg, amikor Zsámbéki Gábor leszerződött Kaposvárra. Őköré kezdett összegyűlni egy csapat: Babarczy László, Komor István, Ascher Tamás, Ács János, Gazdag Gyula, Gothár Péter, Jeles András. Biztonságot, magabiztosságot ad, ha ilyen kaliberű rendezőkkel dolgozik az ember. Kaposváron stabil színházi ízlés alakult ki, ami egy életen át kitart.
¬ A közéleti érdeklődése mikortól datálódik?
Eörsi Istvánnal kezdődött, aki dramaturgnak szerződött a színházhoz. Nagyon erős barátsággal kötődtem hozzá, miatta léptem be annak idején az SZDSZ-be. Minden nagy tüntetésen ott voltam. Még a Vas utcában is őrt álltam, az épületfoglaláskor állandóan hordtam a gyerekeknek az ellátmányt két nagy szatyorral. Az a baj, hogy időközben megöregedtem, elfáradtam. Ma már csak elvileg tudok odaállni ügyek mellé.
¬ Gábor fiuk éttermében ünnepelték nemrég Koltai Róbert nyolcvanadik születésnapját. Barátsággá szelídült a kapcsolatuk?
Nem vagyunk konkrétan barátok. Van egy közös gyerekünk, és három közös unokánk. Ha hozzájuk kötődő esemény zajlik az életünkben, akkor találkozunk, akár az unokák születésnapján, akár egy karácsonyi ebédnél. Tudunk egymásról.
¬ Tizenhárom évig minden tárgyaláson részt vett abban az adócsalási perben, amiben bizonyítékok híján felmentették a fiát. Hová teszi magában az ügyet?
Sajnos ez az ügy még mindig tart. Februárban lesz két újabb tárgyalás, mert első fokon felmentették ugyan, de az ügyész fellebbezett, és másodfokon a bíró új eljárást rendelt el. Tudom, hogy semmiféle csalást nem követett el a fiam. Kezdetben szerepelt a vádiratban, hogy fiktív munkákra vettek fel fiktív támogatást, fiktív áfát igényeltek vissza. Végül az összes filmről bebizonyosodott, hogy vagy már elkészült, mint például a Magic Boys, vagy a tervnek megfelelő készültségi fokon volt, amikor a hatóság ellehetetlenítette a vállalkozását az eljárás megindításával.
¬ Nagyon megviselte?
Szorongva játszottam évekig a Pedig én jó anya voltam című előadást. Gondoltam, azt hiszik rólam, hogy azért tudom olyan mélyen átélni, mert gond van a fiammal.
¬ Nagy igazságosztó hírében áll. Került olyan helyzetbe, hogy a saját testi épségét veszélyeztette a közbeavatkozással?
Jó pár éve a Blaha Lujza téren arra lettem figyelmes, hogy a járda szélén egy meglehetősen nagy testű, tagbaszakadt férfi fekszik a földön és egy másik nagydarab kopasz bakanccsal rugdossa. Fogalmam sincs, honnan jött belőlem akkora hangerő, az egész tér, minden utca zengett az üvöltésemtől. „Azonnal hagyja abba, földön fekvőbe nem rúgunk!” – ordítottam. Úgy megdöbbent, hogy abbahagyta, és elment. Amikor elmeséltem a fiamnak, megkérdezte, hogy manapság, amikor fényes nappal, ok nélkül is, bárhol előkaphat valaki egy pisztolyt, honnan vettem a bátorságot. ¬ Szentgyörgyi Rita