Megrázó gyermekkori és excentrikus ifjúkori élményei adták az alapját Pedro Almodóvar sikerfilmjei többségének, mint a magyarul is megjelent önéletrajzi ihletésű kötetének. Az Oscar-díjas spanyol rendező nemrég videóinterjút adott madridi otthonából öt európai újságírónak – köztük a HVG tudósítójának.
Pedro Almodóvar és Penélope Cruz a valladolidi filmfesztiválon. Közösség
AFP / CESAR MANSO
Történések
Filmjei, életének megtörtént esetei keverednek mesemondó énjével – így jellemzi a 74 éves Pedro Almodóvar Az utolsó álom című, a Penguin Random House kiadó gondozásában spanyolul tavaly tavasszal megjelent könyvét, amelyet az Athenaeum adott ki magyarul, Mester Yvonne fordításában. A kötetben a hatvanas évek végétől a mai napig készült novellák, forgatókönyvötletek, visszaemlékezések, hosszabb-rövidebb írások kaptak helyet, ahogy Almodóvar jellemzi: történetek. Miként az előszóban megjegyzi, soha nem vezetett hagyományos értelemben vett naplót, ám szinte mindig írt történeteket, akár magáról, akár a környezetéről.
Egyes darabok szinte pillanatról pillanatra követik Almodóvar életének valamely epizódját – talán ezek a legmegrendítőbbek –, másokat írói betétekkel, fikciókkal gazdagít. Megjelennek kisgyermekkora színhelyei, így elsősorban a La Mancha-i patiók, később a szalézi rendi komor iskola, valamint a hatvanas-hetvenes évek felszabadult, mozgalmas madridi ifjúkorának élményei, figurái. A tizenkét történetből álló kötetben – amely nemrég Almodóvar közreműködésével spanyolul, hangoskönyv formában is megjelent – keveredik a fikció és a valóság, helyenként keményen reális, máshol a sokkoló, mindennapi történéseket átszövi a misztikum – akárcsak a filmjeiben, így például a Mindent anyámról, a Beszélj hozzá! vagy a Volver (Visszatérés) címűben.
Az antológiában számos filmjének akár az egésze, akár csak egy-egy jelenete, színhelye vagy jellegzetes alakja is feltűnik. A kötet durván indul: A látogatás című darab olyan, mintha az egyházi iskola kisfiúkat molesztáló papjáról szóló Rossz nevelés című filmjének a forgatókönyve lenne, szinte látjuk magunk előtt peregni a filmkockákat. A Miguel élete és halála című írás visszafelé, a temetéstől a születés pillanatáig elmesélt élet. A címadó Az utolsó álom pedig egészen személyes, Almodóvar anyja haláláról, utolsó pillanatairól és a közben a művészben kavargó érzésekről szól. Aznap vetette papírra, amikor meghalt az anyja – ezt a mindössze öt oldalt tartja élete legjobb írásának.