Ami késik, nem késik

Hét percen múlt volna, hogy lemaradnak a csatlakozásról. Korábban le is késték volna, de mióta az amerikai United Airlines mesterséges intelligenciát (MI) használ, azóta jobb a helyzet. A ConnectionSaver (szó szerint: a csatlakozás megmentője) szoftver a 13 utas miatt újraszámolta a menetrendet, egyúttal sms-eket küldött a chicagói repülőtéren a gépen türelmetlenkedőknek és a csatlakozó gépről rohanóknak. A The New York Times nemrég ezzel a példával illusztrálta az MI lehetőségeit a légi közlekedésben. Több cég alkalmaz saját szoftvereket, de elképzelhető, hogy előbb-utóbb iparági szabvány alakul ki. Az Alaska Airlines illetékese szerint repülés közben az MI úgy szolgál, mint az autós navigáció. Mivel az embernél sokkal több információt képes feldolgozni, folyamatosan újraszámítja az útvonalakat – például az időjárás vagy a légtér zsúfoltsága szerint –, így menetidőt és üzemanyagot takarít meg; az Alaska adatai szerint náluk tavaly 41 ezer percet és kis híján kétmillió litert. További példa, hogy hat repülőtéren az American Airlines MI segítségével irányítja a leszálló gépeket a legközelebbi kapuhoz, ami az érintett járatoknál összesen napi 17 órával kevesebb gurulást jelent, vagyis szintén időt és üzemanyagot takarít meg. A United általában is alkalmazza az MI információfeldolgozó és üzenetküldő képességét, így az utasok értesülhetnek a késések hátteréről, ami köztudomásúlag megnyugtató a szokásos és idegesítő információhiányhoz képest.