Burgermeisterek

A kifejezetten magas élelmiszer-infláció és a lakosság költési kedvének csökkenése ellenére jó évet zártak 2023-ban a vezető gyorsétteremláncok üzemeltetői – úgy tűnik tehát, hogy a hamburgereken és a pizzákon nem spóroltak a fogyasztók. A legnagyobb bevételt és nyereséget a McDonald’s magyarországi partnercége érte el, a legnagyobb profitnövekedésnek a KFC- és Pizza Hut-üzletek partnere, az Amrest Vendéglátó Kft. örülhet, azzal pedig a Burger King üzemeltetője, a Fusion Zrt. büszkélkedhet, hogy a leggyorsabb mértékben nőtt a forgalma.
A hazai McDonald’sot 2019 februárjában vette át Scheer Sándor, a Market Zrt. alapítója a londoni székhelyű MCD Europe-tól a Progress Étteremhálózat Kft.-n keresztül. Az országban 2023 végén 112 McDonald’s működött (közülük 49 Budapesten), ebből 47 étterem franchise-rendszerben, 65 pedig vállalati üzemeltetésben. A vállalat a 6,2 milliárd forintnyi adózott nyereséget teljes egészében az eredménytartalékba helyezte. A magyarországi lánc dolgozóinak száma tavaly 250 fővel 2927-re bővült.
Az Amrest több európai piacon, így Magyarországon is franchise-rendszerben üzemelteti a Pizza Hut- és a KFC-éttermeket, a jogok végső tulajdonosa az amerikai Yum! Brands, amely az Egyesült Államokban népszerű Taco Bellt is birtokolja. A magyar operációt kifejezetten megviselte 2020-ban a pandémia, majd egy szép visszapattanás után 2023-ban az előző évi bevételt 23 százalékkal, a nyereséget pedig 96 százalékkal tudta növelni. A múlt év végén a vállalat 24 Pizza Hut- és 95 KFC-éttermet működtetett, és összesen 2133 dolgozója volt. A társaság 4,5 milliárd forint profitot ért el, az ügyvezetés pedig osztalék kifizetését javasolta, de erről egyelőre nem született döntés. A bevétel emelkedése az új üzletnyitások mellett „a meglévő éttermek árbevételének növekedésének köszönhető: mind mennyiségben, mind – az infláció hatásait ellensúlyozandó áremelések miatt – értékben” – olvasható a cég beszámolójában. A csoport másik tagja az Amrest Kávézó Kft., amely a Starbucks-kávézók működtetéséért felel.
A magyar Burger King-hálózatot az 1991-ben erre a célra létrehozott Fusion Befektetési Zrt. üzemelteti, a lánc 2023-ban 55 étteremből állt. A vállalat a 4,6 milliárd forintos profitból 3,74 milliárdot kivett osztalékként, 828 millió forintot pedig az eredménytartalékba helyezett. A Burger King alkalmazottainak összlétszáma 2023-ban 1539 főre nőtt, bérköltségük összesen 8,7 milliárd forint volt, ez 2 milliárddal több a 2022-esnél. Az állomány és a bérköltség növekedését a társaság négy új üzlet megnyitásával magyarázta. ¬ FÜLÖP ISTVÁN