Ólommentes, tűzveszélyes

Jót akartak az ólommentessel, mégis baj lett belőle. Egy nagy teherautó- és buszgyár, a MAN mihamarabb alkalmazkodni akart ahhoz az új előíráshoz, hogy el kell hagyni a környezetre és az egészségre veszélyes ólmot a hajtórudak és a főtengelyek csapágycsészéiből. Az érintett kamionoknál 400-500 ezer kilométer megtétele után, vagyis nemrég kezdett kiderülni, hogy baj van. Méghozzá ijesztő módon. A hamburgi Der Spiegel egyik példája szerint tavaly ősszel egy 34 ezer liter üzemanyaggal megpakolt tartálykocsi gyulladt ki egy német autópályán. A tűzoltók idejében érkeztek, megelőzték a rakomány robbanását. A meglepett sofőr egy hajtórúd (a dugattyút a főtengellyel összekötő alkatrész) egy darabjára bukkant az úttesten. A TGX sorozat 2016 és 2019 között gyártott bizonyos modelljeivel több – a gyártó adatai szerint 170 – ilyen eset történt, miközben az ominózus motorokkal 120 ezer kamion készült (és 5 ezer busz, de azok nem gyulladtak ki). Komolyabb sérülés eddig szerencsére nem fordult elő.
A MAN mindenesetre újabb szervizlátogatást ajánl az érintetteknek. Ez nem a szokásos visszahívás, de elég közel áll hozzá. A MAN idén februárban nyilatkozott először a hibalehetőségről, bár a felelősséget részben a vevőire hárítja, arra hivatkozva, hogy nem idejében vagy nem alaposan végeztették az olajcserét és a körülötte esedékes teendőket. Merthogy a baj ott kezdődik, hogy az új, alumínium-bronz ötvözet kissé keményebb, ezért apró részecskék dörzsölődnek le róla. A fémdarabkák előbb-utóbb eltömik a motorolaj keringésére szolgáló nyílásokat, csökkenő kenéssel pedig a mozgó alkatrészek erősen kopnak. Legrosszabb esetben eltörik a hajtórúd, áttöri a forgattyúházat, az olaj kifolyik és meggyullad a forró motorházon. Ezért kell idejében cserélni az olajat, hogy a szennyeződés ne is gyűlhessen össze. Csakhogy az információ nem jutott el egyértelműen minden érintetthez. A gyár és a fuvarozók egyezkednek; a MAN gyakran megtéríti a kárt, ha cserébe az ügyfelei nem verik nagy dobra a történteket.
Másik megoldás a csapágycsészék cseréje 2–3 ezer euróért. Hiszen van már jobb ólommentes ötvözet is, ezt szerelték a 2019 utáni modellekbe. Csakhogy a Der Spiegel értesülése szerint nemrég már az ilyen csere után is tönkrement egy motor. Lehet, hogy az újabb ötvözet sem bír ki többet 400 ezer kilométernél?