Budapest kormányzati büntetése is közrejátszott abban, hogy a Keleti pályaudvarnál kisiklott egy vonat, kis híján nagy szerencsétlenséget okozva. Az infrastruktúra fejlesztésénél épp a vidéki utasok érdekében kellene a fővárosi sínhálózatot modernizálni. A miniszternek csak személyeskedésre futja.
Kisiklott vonat a Keletiben. Az összevissza váltó váltó
MÁV
Vagonokvilága
Utastájékoztató a Nyugatiban augusztus 27-én. Ne várd a májust!
Vitézy Dávid Facebook-oldala
Miközben a MÁV 7 ezer kilométeres sínhálózatának éppen a legnagyobb igénybevételnek kitett, Budapesten belüli része már balesetveszélyesen leromlott állapotban van (lásd Utolsó figyelmeztetés című írásunkat), a Budapestre ingázó utasokat mégis szinte elkényezteti a vasútvállalat. Legalábbis ami a járműveket illeti. Az elővárosi vonalakon ugyanis – az egy lajosmizseit kivéve, amely fölött nincs felsővezeték – szinte kizárólag svájci gyártmányú Stadler motorvonatok szaladgálnak. A 200 személyes Flirtök első 60 darabja 2007–2010-ben állt forgalomba, a következő 63 pedig 2014–2016-ban. Mivel azonban – elsősorban a legtöbb utast szállító váci és ceglédi vonalon – gyakran három ilyet is össze kellett kapcsolni, hogy mindenkinek jusson hely, utána szintet léptek: 2019–2022-ben 40 darab emeletes, 600 személyes Stadler Kiss is munkába állt a budapesti agglomerációban. Ebből a mennyiségből már arra is futja, hogy néhány svájci szerelvény az ország más vidékein, nyáron például a Balaton partján is fel-felbukkanjon.
Ezzel azonban vége is van a MÁV járműbeszerzési sikersorozatának. Nagy nekibuzdulással, a magyar vasútijármű-gyártás feltámasztásának jelszavával a Szolnoki Járműjavító belefogott ugyan az óránként 200 kilométeres tempóra képes intercitykocsik építésébe, ám a méregdrágán készülő, IC+ fantázianevet viselő vagonokból egy évtized alatt még száz darabot sem sikerült összerakni.
A személyszállító MÁV-leány, a MÁV-Start mintegy háromezer darabos járműállományának bő 90 százaléka már rég csereérett, vagy belátható időn belül azzá válik. Terv éppenséggel lett volna, előrelépés azonban nem történt. 2022-ben már a Magyar Közlönyben is megjelent a pályázat 39 plusz opcionálisan további 10 darab, egyenként legalább hét kocsiból álló, az osztrák railjetekhez hasonló motorvonat vásárlásáról. Utána azonban – Vitézy Dávid indulatos Facebook-posztja szerint – „jött Lázár János, és egyik első miniszteri lépésével visszavonta ezt is, az új mozdonyok beszerzésével együtt – hogy aztán azóta se történjen semmi ez ügyben”.
Ami az említett mozdonyokat illeti, két és fél éve már a nyertesét is kihirdették a jócskán túlkoros, 1963–1982-ben gyártott Ganz villanygépek leváltására szánt 115 villamos mozdony szállítására kiírt pályázatnak: a német Siemens terméke, az Európában a legkurrensebbnek számító Vectron lett a befutó. Egy bő évvel később azonban, miután a német cég az uniós szankciókra hivatkozva nem vállalta, hogy az orosz Roszatom beszállítója legyen Pakson, Lázár bejelentette: már „nem barátkozunk” a Siemensszel. Így pillanatnyilag az a helyzet, hogy a visszamondott 115 Siemens Vectron helyett a MÁV ma 15 darab ugyancsak Siemens-gyártmányú, bérelt Taurusszal próbálja kiváltani a 288 darab elaggott Ganz mozdonyt. Különösebb szakértelem nélkül is kikövetkeztethető: nem nagy sikerrel.