„Direktben fogok kommunikálni az emberekkel.” „Több mint százezer követőm van a YouTube-on, háromszázezer-valamennyi a Facebookon.” „Pont leszarom a médiát, a sok köcsögöt” – minden bizonnyal ezt és így mondta Magyar Péter azon hangfelvételek alapján, amelyek állítólag volt barátnője révén kerültek nyilvánosságra. Egy nehezen érthető félmondatban arra is utalt, hogy ezzel mennyi költséget spórol meg. Bár a hangfelvételek hitelessége továbbra sem bizonyított, Magyar és a Tisza Párt politikai kommunikációs tevékenységéből világosan látszik, hogy a pártelnök – a nemzetközi (populista) trendekkel összhangban – a hagyományos sajtóorgánumok helyett a közösségi médiához fordult. Így egy csapásra kijátssza az ellenséges médiafölényt és a független sajtó reflexióit is.
A Magyarországon legnépszerűbb Facebook továbbra is meghatározó a Tisza Párt elnökének kommunikációjában, videóktól az élő bejelentkezéseken át egészen a napi rendszerességgel feltett pózolós képekig minden megtalálható róla, ahogy a számára releváns témákban más szereplők és sajtótermékek oldalára is azonnal érkezik kommentelni. Követőinek száma már 400 ezer fölé emelkedett, és átlagosan néhány tízezres nagyságrendben kap lájkokat a posztjaira.
A médiabirodalom újragondolása mellett Orbán Viktor miniszterelnök fő kötcsei üzenete is az volt, hogy Szijjártó Péter külügyminiszterhez hasonló influencer-politikusokra van szükség, nem szakértőkre. A magyar miniszterek közül jelenleg egyedül Pintér Sándor engedheti meg magának, hogy ne vezessen Facebook-fiókot, mindenki más egy vagy több platformon pakolja a tartalmat napi rendszerességgel, de minimum újraosztja feletteseinek tartalmait. A miniszterelnök is jó példával jár elöl, csaknem másfél millióan követik Facebookon, ám a bejegyzésein alacsonyabb, csupán néhány ezres lájkszámok vannak. Orbán ugyanakkor aktív a Magyarországon kevésbé népszerű X-en is, ahol angol nyelven beszél a világgal, sokkal mérsékeltebb stílusban, mint a befelé szóló tartalmakban.
A rövidvideós formátumban Magyar is gyakran beszéd- és munkavideókat tesz fel, mint Orbán, ám ezekben már megjelennek a nélkülözhetetlen influencertartalmak, például a főzős vagy trenddé vált zenékre készült TikTok-videók, ahogy az Azahriah-számokra felmondott kérdezz-felelek is. Magyar a két fő rövidvideós felületre, a YouTube Shortsra és a TikTokra ugyanazokat a képsorokat tölti fel. Nem úgy, mint Orbán, aki – feltehetően a mérhetetlenül több erőforrásának, magyarul a közpénzből fizetett profi stábjának köszönhetően – differenciál a két platform célközönsége szerint. Elsősorban a YouTube-ra posztolja a beszéd- és munkavideókat, míg a jóval fiatalabb felhasználói körrel rendelkező TikTokra a „cukiskodások” kerülnek. A kérdezz-felelek mellett meg lehet nézni például, hogy a miniszterelnök nagypapaszerepbe helyezkedve hogyan üti el az időt unokáival, ahogy azt is, hogy hány másodperc alatt köti meg a nyakkendőjét a Pump It című számra (enyhén felgyorsítva 18 szekundum).
A paradigmaváltásra rácsatlakoznak a kormánypárti médiabirodalom lapjai és influencerei is. Az első fecske a jó ízlés határát feszegető és az objektivitás látszatát sem keltő Megafon volt, ami után még a Pesti TV is BBC-színvonalúnak tűnt, de a trendre felülve ma már a Mandiner is arról kérdezgeti Szijjártót a TikTokon, hogy hány sneakere van, és mit eszik karácsonykor.
Magyarnál azonban a fősodron kívül eső platformok is előjönnek. Népes követőtáborral rendelkező fórumot épített a Tisza például a legfiatalabbak online közösségi játékainak kedvenc felületén, a Discordon. A szintén fórumszerű Redditen pedig a párt állítása szerint több mint kétmillió embert értek el, amíg a szolgáltató fel nem függesztette a profiljukat. Összeesküvésre azonban felesleges gyanakodni, a radikális ellenlábasok tömeges jelentései miatt gyakran megesik a közszereplőkkel, hogy a velük nem szimpatizálók áldozataivá válnak. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a politikusok nemcsak nyerni tudnak a közösségi médiának köszönhetően, hanem kiszolgáltatottak is az óriásplatformoknak, amelyekkel szemben csak korlátozottan van érdekérvényesítési lehetőségük.
Tudna erről mesélni a Mi Hazánk elnöke, Toroczkai László is, aki ötévi tiltás után éppen a napokban térhetett vissza a Facebookra. Ez idő alatt fő kommunikációs csatornaként a YouTube-ot használta, de a Telegramon is aktív volt a pártja. A Facebook-politizálást elkezdő DK-vezér, Gyurcsány Ferenc most éppen Minecraft-szervert akart indítani, ám a jókora érdeklődés miatt a start után azonnal összeomlott a kezdeményezés. Pedig még Magyar is bejelentkezett rá, hiszen minden játék egyúttal fórumként is működik. ¬ Földes Márton