Kellemetlenségeket okozhat a mobil, ha túl sokat árul el a gazdájáról. Ennek egyik bizonyítéka az a kutakodás, amit az USA-ba beutazók most gyakrabban tapasztalhatnak. Szakértők tanácsokat osztogatnak. Biztos tipp nincsen, de életszerűen hatékony ötletek akadnak.
Belépő utasok csomagjainak ellenőrzése. Kiteregettetik a szennyest
AFP / PAUL J. RICHARDS
Forrópercek
Már nem csak a terrorveszély miatt óvatosak a légitársaságok, nem csak azért, mert mondjuk fogpasztának vagy samponnak álcázott anyagokból pokolgépet lehetne barkácsolni a fedélzeten; reális kockázatot jelentenek a közönséges akkumulátorok is. Több veszélyes tűzeset nyomán egyre több helyen korlátozás alá esik a hordozható akku (powerbank) vagy akár az elektromos cigaretta is.
Az előzmények ijesztők. Januárban a dél-koreai Air Busan egyik gépe leégett Puszan repülőterén. Csak a véletlenen múlt, hogy nem következett be nagyobb katasztrófa: ha a gép felszállása nem késik, akkor az Airbus a levegőben gyulladt volna ki. A tüzet egy közönséges lítiumion akku okozta egy kézipoggyászban. Ilyen áramforrások szolgálnak a telefonokban, laptopokban, könyvolvasókban, fényképezőgépekben, és a hosszabb utazások miatt egyre gyakrabban képviseltetik magukat powerbankek formájában. Nem újdonság, hogy ha megsérülnek, beáznak, netán gyártási hibájuk van, akkor rendkívül magas hőmérsékleten képesek égni. Az oltásuk pedig nagyon nehéz, legfeljebb hűteni lehet őket, hogy a lángok ne terjedjenek tovább.
A koreai eset nem az egyetlen az utóbbi időben. Márciusban egy nevadai repülőtéren, röviddel a leszállás után kigyulladt egy laptop, néhány nappal később Kína fölött egy égő powerbank hűtése kötötte le a légikísérőket, miközben a pilóta kényszerleszálláshoz készült. Nem csoda, hogy a következő napon az Air France egyik járata visszafordult Párizsba pusztán azért, mert egy utas nem találta a mobilját. Nem akarták ugyanis megkockáztatni, hogy egy esetleg sérült akku nehezen hozzáférhető helyen gyulladjon ki. Az USA légügyi hivatala szerint amerikai gépeken tavaly 44 ízben volt gond lítiumion akkukkal: elsősorban powerbankekkel, másodsorban pedig a bizonytalan származású e-cigarettákkal. Ezek az esetek érthetővé teszik az újabban gyakran elhangzó fedélzeti biztonsági figyelmeztetést: ha valaki az ülés alá ejti a telefonját, azonnal hívja oda a légikísérőket. A legnagyobb veszély abban áll, hogy a készülék és vele az akku összetörik, ha véletlenül becsúszik a háttámla mozgatószerkezetébe.
A powerbankek évek óta nem kerülhetnek a gépek poggyászterébe, de az utóbbi időben több légitársaság szigorította a szabályt. Már a kézipoggyász sem alkalmas hely, hanem az utasoknak maguknál kell tartaniuk, esetleg az ülés zsebébe kell tenniük a pótakkukat, hogy szem előtt legyenek, ha füstölni kezdenének. Terjed az az óvintézkedés, hogy van a fedélzeten tűzálló táska, amelyben a személyzet néhány órára, a leszállásig biztonságosan tárolhatja az izzó akkut, laptopot vagy telefont.